Fogalomjegyzék

  • Akciókutatás: Olyan sajátos metodológiát követő gyakorlat-orientált kutatás, amelynek jellemzője a kutatók és a kutatás kliensei (a kutatás tárgyát jelentő szervezetek képviselői) közötti együttműködés, valamint az együttműködések tapasztalatainak már a kutatás folyamatában, nyomon követéssel és visszacsatolással történő beépítése. A kutatók előzetes elméleti és gyakorlati ismeretei, a kliensek gyakorlati tapasztalatai, helyi tudásuk és tapasztalataik kölcsönös tanulási folyamata magának a kutatásnak a menetét is alakítja. Az akciókutatás során gyakran kerül sor a folyamatba épített fejlesztésre, amely a kutatási probléma gyakorlatban való megoldására irányul. Az akciókutatás eredményei nemcsak a kutatás megrendelője számára jelentenek új tudást, hanem a közvetlen kutatási folyamatban is hasznosulnak.

  • Cégszerű aláírás: A társasági szerződésben, és/vagy a cégkivonatban szabályozott módon, a cég hivatalos képviseletére jogosult személy(ek)nek a cég nevében, az aláírási címpéldányban foglaltak szerint, vagy a cégjegyzésre jogosult személy meghatalmazása alapján teljesített aláírása, amely a cég előírt, előnyomott, illetve nyomtatott neve alá történő aláírás(ok)kal történik.

  • Célterület: bizonyos pályázati konstrukciók esetében lehetséges többféle típusú tevékenység egyidejű megvalósítása is (pl. új gép beszerzése és használt gép beszerzése). Ilyen esetben a célterültet kifejezés az egyes tevékenység-típusok megjelölésére, egymástól való elválasztására szolgál.

  • Digitális pedagógia – IKT-alapú pedagógiai módszertan

    Azok a hagyományos (instruktív) és konstruktív pedagógia elveire épülő, az információs társadalom kompetenciáinak fejlesztését megvalósító tanítási-tanulási módok, módszerek, amelyek alkalmazásakor az info-kommunikációs technológia, mint eszköz és taneszköz jelenik meg a tanítás-tanulás folyamatában. Ezáltal új pedagógiai gyakorlatok kialakítására, vagy a meglévők módosítására nyílik lehetoség.

    A digitális pedagógiai módszertan 3-as célú kompetenciafejlesztés:

    – Tantárgyi ismeretek bővítése, rendszerezése

    – IKT eszközök készségszintű alkalmazásának fejlesztése

    – A konstruktív munkaformák alkalmazásával a szociális kompetenciák fejlesztése

    Az IKT által támogatott tanulásszervezési módok:

    – Csoportmunka

    – Pármunka-tanulópár

    – Egyénre szabott munka

    – Részben egyénre szabott munka

    – Önálló munka

    A digitális pedagógiai módszertan többszintű differenciálásra is lehetőséget biztosít, amelynek a következők a megvalósulási formái:

    – Mennyiségi differenciálás

    – Minőségi differenciálás

    – Tanulási követelmények differenciálása

    Ajánlott óratípusok:

    – Új ismeretanyag feldolgozása

    – Alkalmazás-gyakorlás

    – Összefoglalás, ellenőrzés-diagnosztikus mérés

    Alkalmazására szánt feladattípusok:

    – Problémamegoldó csoportfeladatok

    – Alkotó feladatok

    – Felfedező, kutató feladatok

    – Érvelésre-vitára alkalmas feladatok

    – Ellenőrzés, értékelés

  • Digitális tartalom

    Az információk, adatok olyan formában történő létrehozása, átalakítása, szervezése, tárolása, hogy az informatikai eszközökkel (pl. számítógép) kezelhető, tárolható, módosítható legyen. A digitális tartalmak digitális taneszközökkel is tárolhatók, hordozhatók, publikálhatók, felhasználhatók.

    Példák:

    – az iskola saját honlapja, diákoknak, szülőknek, tanároknak szóló információkkal,

    – az adott intézmény (pl. iskola) saját belső hálózatán tárolt digitális oktatási anyagok, multimédia tartalmak (pl. képek, mozgóképes állományok, animációk, hangállományok),

    – multimédia CD-k, DVD-k, egyéb tömegtároló eszközök,

    – eTanulás rendszerekkel kezelhető, módosítható tartalmak, tananyagok

  • Digitális taneszközök: A digitális taneszközök két komponensbol állnak:

    – hordozó, publikáló eszközök:

    · digitális tartalmakat közvetítő tömegtároló eszközök (pl.: CD-n, DVD-n közreadott tartalmak) és azok tartalomkezelő szoftvere,

    · interneten publikált komplex tartalom (CMS- Content Management System: tartalom-menedzsment keretrendszer) és tanulás menedzsment rendszerek (LMS, Learning Management System – tanulás menedzsment keretrendszer), illetve ezek kombinációja (LCMS – Learning-Content Management System: tanítási-tartalom-menedzsment keretrendszer)

    – a fentiekben megjelenített digitális tartalmak: tananyagok, segédanyagok, mérési-értékelési rendszerek, módszertani és felhasználói útmutatók

  • Egységes iskola: Egységes követelményrendszer szerint, egy pedagógiai program és egy helyi tanterv alapján látja el feladatait. Az egységes iskola a különbözo típusú iskolák feladatait egységes közös, és ehhez kapcsolódó iskolatípus szerint elkülönülő tananyag és követelményrendszer alkalmazásával látja el.)

  • Elektronikus számonkérés és vizsgáztatás

    Olyan IKT eszközök, szoftverek által támogatott szummatív mérési folyamat, amely során a kapott eredményeket, információkat a vizsgaszoftverek valamilyen standard, vagy skála alapján rendszerezik, majd a vizsgáztatást követő értékelés során a kapott eredményeket a standardizált, vagy skálaszerű adatsorral összevetik, ez alapján állapítják meg a tanulók eredményeit. Alkalmazásuk gyors és pontos. Az eredményeket legtöbbször tárolják, amely segítségével nyomonkövethető az egyén fejlődése, és ennek megfelelően tervezhető a további fejlesztése. Segítségükkel az egyéni eredmények összevethetők más tanulói eredményekkel, standardokkal.

    Funkciói:

    · visszacsatolás

    · az oktatás eredményessége-hatékonyságnövelés

    · minősítés

    · tájékoztatás

    · személyiségformálás és -fejlesztés

    Bővebben lásd: IKT-val támogatott tanórai mérés-értékelés


  • Elbírálásból való kizárás: az adott pályázatnak a bírálat eljárásának folyamatából történő kirekesztése – a pályázó által elkövetett – valamely lényeges formai, tartalmi, vagy eljárási hiba, hiányosság következtében.

  • Eljárásrend: eljárásrend alatt jelen összefüggésben a Humán Erőforrás Programok Irányító Hatóságának, illetve a Közreműködő Szervezetnek a pályázati rendszer működtetésével összefüggő valamennyi, vagyis a benyújtott pályázatok feldolgozásával, a döntéshozatallal, a szerződéskötéssel, a finanszírozással, az ellenőrzéssel, valamint a monitoring adatok feldolgozásával kapcsolatos eljárási szabályok összességét értjük.

  • Ellenőrzési hatóság: az irányító hatóságtól és az igazoló hatóságtól független szerv, amely az irányítási és ellenőrzési rendszer hatékony működésének ellenőrzéséért felel;

  • Székhely: az alapító okiratban meghatározott, a közoktatási intézmény alaptevékenységének ellátását szolgáló feladatellátási hely, ahol a közoktatási intézmény képviseleti jogának gyakorlására jogosult vezető munkahelye található [Közoktatási Tv. 121.§ (1) bekezdés 3 5. pontja alapján] Ha a székhelyen szakmai és szervezeti szempontból több önálló intézményegység (feladatellátási hely) működik, ezek külön-külön figyelembe vehetők.

  • Telephely: a közoktatási feladatot ellátó intézmény alapító okiratában meghatározott, a székhelyen kívül működő közoktatási alapfeladatot ellátó szervezeti egység (tagintézmény vagy intézményegység) elhelyezését szolgáló

  • Feladatellátási hely [Közoktatási Tv. 121.§ (1) bekezdés 44. pontja alapján]. Óvoda esetén legalább 3 óvodai csoport, iskola esetén legalább 4 osztály működtetésével. (Támogatható az az 1 csoportos óvoda, ill. összevont osztállyal működő iskola is, amely 3000 fő alatti településen működik.)

  • Felhatalmazó levél: a Pályázó részéről a számlavezető pénzintézetéhez intézett olyan nyilatkozat, amelyben a Pályázó a pénzintézetet felhatalmazza arra, hogy a Támogatási Szerzodés nem-teljesítése vagy hibás teljesítése esetén a támogató azonnali beszedési megbízás útján történo igényérvényesítését teljesítse.

  • Hátrányos helyzetu gyermek, tanuló (HH) : az, akit családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, illetve akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát a jegyző megállapította; e csoporton belül

  • Halmozottan hátrányos helyzetu (HHH) az a gyermek, az a tanuló, akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője – a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott eljárásban tett önkéntes nyilatkozata szerint – óvodás gyermek esetén a gyermek három éves korában, tanuló esetében a

    tankötelezettség beállásának időpontjában legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen; halmozottan hátrányos helyzetű az a gyermek, az a tanuló is, akit tartós nevelésbe vettek.

  • Hiánypótlás: A benyújtott pályázati anyagból hiányzó dokumentumok postai úton történő utólagos beküldése. A pályázatok érkeztetésének szakaszában nincs hiánypótlás. A pályáztatás későbbi szakaszában a hiánypótlás csak egy alkalommal lehetséges, a rendelkezésre álló határidő nem hosszabbítható meg.

  • IKT: Információs és Kommunikációs – röviden info-kommunikációs – Technológia

    Az Információs és Kommunikációs Technológia (IKT) körébe sorolható minden olyan számítógépes-informatikai eszköz, alkalmazás, és szolgáltatás, amelyek a tanításitanulási folyamatba bevonásra, felhasználásra kerülnek.

  • IKT alapú eszközök:

    · számítógép és alap perifériái,

    · számítógéphez kapcsolható audio-vizuális és/vagy multimédia eszközök (projektor, hangosítás, VHS, DVD, kamera, digitális fényképezogép, …)

    · aktív tábla,

    · szavazó gépek,

    · számítógéphez kapcsolt mérési, vezérlési-szabályozási eszközök,

    · egyéb

  • IKT alapú módszerek: Olyan konstruktív pedagógián alapuló tanítás-tanulási módok, módszerek, amelyek lehetővé teszik, hogy az info-kommunikációs technológia, mint eszköz és taneszköz kerüljön alkalmazásra a tanítás-tanulás folyamatában.

  • IKT-val támogatott tanóra: Olyan tanítási óra, foglalkozás, amelyen az alkalmazott pedagógiai módszerek, tanítási-tanulási módok és taneszközök között az IKT-alapú eszközök, taneszközök és módszerek min. 30%-ban alkalmazásra kerülnek.

  • IKT-val támogatott tanórai mérés-értékelés: A tanórán alkalmazott diagnosztikus, fejlesztő-formatív és szummatív célú pedagógiai ellenőrzési, értékelési, mérési eljárások és feladatok IKT eszközök és szolgáltatások alkalmazásával, támogatásával történő megvalósítása, elősegítve ezzel a Nat célkitűzéseinek megfelelően az egyénre szabott tanulási követelmények érvényesülését, a differenciált tanulásszervezési eljárások elterjedését, valamint a hatékony és önálló tanulás kialakulását. Az IKT-val támogatott mérési, értékelési módszerek alkalmazása a tanár és tanuló számára azonnali, egyénre szabott visszajelzést tesz lehetővé, támogatja a tanulók egyéni tanulási stratégiáinak kialakítását, illetve elősegíti a tanulók aktivitásának optimális kibontakozását, a digitális kultúra elterjedését.

    Példák:

    – számítógép segítségével kitöltött tesztek, más, értékelésre alkalmas feladatok megoldása (önértékelési, központi kiértékelési lehetőséggel)

    – bemeneti (a tanóra elején) mérés (pl. annak megállapítására, hogy a tanulók felkészültsége megfelelő szintű-e az új tartalom befogadására, elsajátítására)

    – fejlesztő célú mérés, értékelés (a tanóra során ellenőrző feladatok megoldása a továbbhaladás, illetve a megértés, elsajátítás szintjének ellenőrzésére)

    – összegző, szummatív értékelési eljárások alkalmazása a tanulók teljesítményének, tudásszintjének mérésére

    – számítógéphez kapcsolható audio-vizuális és/vagy multimédia eszközök (projektor, hangosítás, VHS, DVD, kamera, digitális fényképezogép, stb.) igénybe vétele a tanórán a mérési-értékelési folyamatban

    – aktív tábla, szavazógépek alkalmazása

    – csoportos feladatmegoldás esetén egyéni teljesítmény értékelését lehetővé tévő eszközök, eljárások alkalmazása (szoftverek, hálózati megoldások, stb.)

    – mérési, értékelési eljárásban internet, elektronikus kommunikáció igénybevétele (SDT, internetes feladatbankok, házidolgozat, projektfeladat megoldása, távoli elérés, stb.)

  • Innovatív intézmény:

    § Készen álla arra, hogy pedagógiai szemléletét korszerűsítse,

    § Vállalja, hogy intézményének struktúráját a korszerű, kompetencia alapú oktatási gyakorlat kívánalmainak megfelelően átalakítsa

    § Bevezesse azokat a fejlesztéseket, amelyek hozzásegítik ahhoz, hogy az intézmény pedagógiai programját átalakítsa

  • Integrációs felkészítés: az esélyt teremtő nevelésnek és oktatásnak az oktatásért felelős miniszter által kiadott oktatási program alkalmazásával történő megszervezése, melyben a szociális helyzetükből és fejlettségükből eredő hátrányok ellensúlyozása céljából részt vevő gyermekek, tanulók a többi gyermekkel, tanulóval együtt, azonos óvodai csoportban, iskolai osztályban, osztálybontás esetén azonos csoportban vesznek részt a foglalkozáson, illetve tanulnak, oly módon, hogy az érintett gyermekeknek, tanulóknak a többi gyermekekhez, tanulókhoz viszonyított aránya nem haladhatja meg a jogszabályban meghatározott mértéket.

  • Interaktív tábla: Az interaktív tábla egy olyan prezentációs, oktatási eszköz, amely egyesíti magában a tábla, vászon, számítógép és egy érintoképernyo funkcióit. Segítségével hatékonyabbá tehetoek a tanórák és jelentos méretben növelhető a tanulók aktív részvétele. Az interaktív tábla egy teljes interaktivitással rendelkező eszköz. A számítógép monitorát, billentyűzetét, az egeret és a vetítő vásznat egyetlen egységbe foglalja. A számítógép így közvetlenül a tábla felületéről vezérelhető. Az egeret a saját kezünk vagy egy speciális toll, a billentyűzetet pedig a billentyűzetet pedig egy virtuális felület helyettesíti.

  • Intézményi online tartalom: Az adott szervezet, intézmény által számítógépes hálózatra közzétett digitális tartalom. Lehet teljesen nyílt, publikus hozzáférésűés lehet bizonyos felhasználókra (pl. az iskola tanárai, tanulói) korlátozott a hozzáférés.

  • IPR: Az IPR a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók együttneveléséhez kapcsolódó intézményi és pedagógiai kereteket határozza meg. (lásd Oktatási Közlöny 2007. 11. számában). 11/1994 (VI. 8.) MKM rendelet 39/D § és 39/E § vezeti be az ún. képességkibontakoztató és integrációs felkészítés fogalmát. Mindkét felkészítés esetén kötelezően alkalmazni kell az Integrációs Pedagógiai rendszert (IPR) (a 2007/2008-as tanévtől „Iskolai Integrációs Programot”).

  • Irányító Hatóság (IH): a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kijelölt szervezeti egysége, melynek feladata a felelősségi körébe tartozó operatív program(ok) stratégiai irányítása, a program végrehajtásának felügyelete és szabályszerűségének biztosítása

  • Iskolai adminisztrációs rendszer: Az iskolaadminisztrációs rendszerek célja, hogy a közoktatási feladatellátásban közreműködő intézmények adminisztrációs tevékenységét hatékonyan, korszerű információtechnológiai eszközök bevonásával támogassa. Az adminisztráció egyrészt az intézmény belső működésének biztosítására irányul, másrészt az intézmény környezettel való kommunikációját biztosítja (pl. fenntartók, szülők, központi adminisztrációs rendszerek). Az intézmények többféle, OKM által akkreditált programcsomagból választhatnak. Az akkreditálás feltétele a minimálisan előírt funkcionalitás biztosítása. A jelenleg beszerezhető rendszerek a minimális előírásokon túlmenően számos többletszolgáltatást nyújtanak, melyek az intézmények szinte valamennyi adminisztrációs tevékenységét lefedik. Az intézményekben kezelhető adatok körét a közoktatási törvény határozza meg, ehhez igazodnak az adminisztrációs rendszerek is.

  • Jó gyakorlat: Adott szakmai kritériumoknak (NAT, ONAP) megfelelő innováció, oktatási-, pedagógiai gyakorlat, amely az intézmény fejlesztő munkáját az osztálytermi, illetve egyéni fejlesztési szintig pozitívan befolyásolja

  • Kedvezményezett: a támogatási szerződést/támogatói okiratot aláíró projektgazda, vagyis a támogatásban részesült pályázó, akivel a támogató támogatási szerződést köt, illetve aki a támogatói okiratot aláírja.

  • Képzők képzése: A fejlesztések esetében alapvetően valamilyen új tartalom és az azt támogató új módszer, tanulásszervezési eljárás gyakorlatba ültetése a cél annak érdekében, hogy az innováció széles körben elterjedjen. A képzésfejlesztés folyamata a következő elemekbol épül fel:

    Þ a képzés koncepciójának megalkotása

    Þ a képzés kidolgozóinak kiválasztása

    Þ a képzés forgatókönyvének elkészítése

    Þ a képzés hallgatói segédanyagainak elkészítése

    Þ [optimális esetben próbaképzés megszervezése]

    Þ annak a kiképzési forgatókönyvnek az elkészítése, amelynek során a képzést továbbadók megszerzik az innováció szakszerű továbbadásához szükséges tudást („képzők képzése”)

    Þ szükség esetén a képzők képzése hallgatói segédanyagának elkészítése

    Þ a képzők képzésének megtartása

    Þ a képzők képzésének tapasztalatai alapján a képzés dokumentációjának véglegesítése

    Þ a képzés akkreditációs anyagának (alapítási és indítási engedély) elkészítése.

    A munkafolyamat jellegéből következik, hogy a programok fejlesztésének szerves része a „képzők képzésének” megtartása. Jogi és szakmai szempontok egyaránt indokolják, hogy ezt az a fejlesztői team végezze, amely az egész folyamatot kidolgozta. A programfejlesztők szakmai felelősségét és elszámoltathatóságát erősíti, ha ok végzik a képzők képzőjének felkészítését. A programfejlesztők olyan speciális tudásokkal, illetve tudás-kombinációkkal rendelkeznek, amelyek piaci úton nem, illetve nem kellő eredményességgel és hatékonysággal terjeszthetőek. A „képzők képzésének” célja, hogy megfelelő számú oktatót/trénert biztosítson az országos, valamint térségi (regionális, kistérségi) szinten ellátandó továbbképzések lebonyolításához. A képzések fejlesztése, továbbfejlesztése több esetben elengedhetetlen része a központi programnak. A pedagógus továbbképzések minőségi garanciái között e munka színvonala, minőségbiztosítása kiemelt szereppel bír. A központi program és a decentralizált pályázatok közötti szinergia erősítése szintén indokolja, hogy a szakmai szereplők (pl. térségi oktatásirányítók, komplex iskolafejlesztés szakmai közösségei) megfelelő minőségi kritériumokra épülő, a hatékonyság követelményének is eleget tevő képzésekben részesüljenek. Az iskolafejlesztések esetében a modell-iskolákban zajló, a változást támogató

    szakemberek képzése a fejlesztés szerves része, egyben a fenntarthatóság egyik biztosítéka. A kiképzendő oktatók/trénerek számát az ellátandó feladat nagysága és típusa határozza meg, amit leginkább a központi program logisztikai munkája képes időben és pontosan felmérni. Számuk nagyságrendileg kevesebb, töredéke a kiképzendő szakemberek számának. (Példaként véve az NFT1-es intézkedés keretében lebonyolított informatikai képzéseket, a kiképzett trénerek száma kb. 150 fo volt, akiket kb. 30 szolgáltató delegált a képzők képzésére, s ezek a kiképzett oktatók a mai napig kb. 6500 pedagógust képeztek ki az ország területén.) Az új tartalmak, módszerek, know how-k széleskörű terjesztésében, a központi és a decentralizált

    programok együttes eredményességének és hatékonyságának javításában kulcsszerepet játszó „képzők” első körének felkészítése, e szakember-gárda „kinevelése”, valamint munkájuk nyomon követése a XXI. századi közoktatás kiemelt projekt integráns része.

  • Igazoló Hatóság (IgH): A tagállam által a kifizetési kérelmek összeállítására, és benyújtására és az Európai Bizottságtól érkező kifizetések fogadására kijelölt szervezet. Az Igazoló Hatóság Magyarországon – minden Operatív Program vonatkozásában – a Pénzügyminisztérium.

  • Közreműködő Szervezet (KSz ): az operatív programok végrehajtásának adminisztratív, pénzügyi feladatait ellátó szervezet, melynek feladatai az irányító hatóság és a közreműködő szervezet közötti együttműködési megállapodásban kerülnek rögzítésre.

  • Melléklet: a pályázatban rögzített, egyes tényt (tényeket) alátámasztó, és így a pályázat elbírálását megalapozó dokumentum.

  • Moduláris oktatás, moduláris taneszköz:

    A tananyag kisebb, önmagában koherens részei a modulok, melyek az egyes tanórák anyagánál általában nagyobb, de a tanterv egészénél kisebb egységek. A modulok a tananyag egészén belül, azzal összehangoltan saját, jól átlátható követelménnyel rendelkeznek, azonos didaktikai elveket kell hogy kövessenek. A modulok önmagukban koherensek, vagyis egy témakört, témát tartalmaznak, azonban a témakörök, a témák szerveződésének logikája eltérő modultípusokat hozhat létre. A modulok sorrendje és egymásra épülése nem lehet véletlenszerű. A programoknak bejárási utakat kell kínálni a kidolgozott modulokhoz, melyekhez bizonyos eszközi elemek szorosan kötődnek. Ilyenek például a kompetenciafejlesztő oktatási programokhoz szervesen tartozó programtantervek, a csomag eszközi (tanáritanulói) elemei, az értékelési eszközök. A modulok úgy épülnek fel, hogy ismeretanyaguk és gyakorlatsoraik teljes egészében lefedik a feldolgozandó tartalmat, vagy kisebb-nagyobb terjedelmű elemként beépíthetők a hagyományos tanulási-tanítási folyamatokba is. A modulárisan építkező tananyag elrendezés az iskola tanórai kereteit túllépve felkínálja a tanórán kívüli tevékenységeket, az élet különböző területén hasznosítható alkalmazást, a közvetlen gyakorlati kipróbálást. A modulok kapcsolatban állnak egymással, melyben a legfontosabb az egész és a rész kapcsolata, valamint azok alá, mellé és fölérendeltségi viszonya. Az oktatási programok elemi egységekből (modulokból) felépülő jellege lehetővé teszi az egységek többféle csoportosítását, az alkalmazás flexibilitását, vagyis a sorrend és a tananyagmennyiség hozzáigazítását a pedagógiai szükségletekhez és a helyi igényekhez. A választható modulok rendszere azt jelenti, hogy mind a tanár, mind a diák számára váltási lehetőségeket biztosít: egyes modulok szabadon változtathatók a tanulási-tanítási folyamatok aktuális és távlatos szükségletei szerint. Szintezett feladatrendszert alkotnak, melyek lehetővé teszik az egyazon tartalmi területen belüli differenciált képességfejlesztést, és a tanulók egyéni ütemű előrehaladását, ezen túl a nagyobb egységeket átfogó tanítási szakaszok (epochák) beillesztését a tanításitanulási folyamatba az egy témához tartozó összefüggések hatékonyabb feltárására. Ennek érdekében az oktatási programok több felhasználási lehetőséget, többféle bejárási utat kínálnak, amelyek között az epochális feldolgozás lehetőségét biztosító átfogó szakaszok is szerepelnek a hagyományos, a kötött heti óraszámmal működő eljárások mellett. A moduláris felépítés felkínálja az új tantervi irányok és képzési tartalmak tervezésének nyitott lehetőségét, ugyanakkor a régi elemek felhasználását is. A modulrendszerű képzés jól felszerelt tanulási környezetet kíván (iskolai könyvtár, információ források, informatikai eszközök aktív használata stb.) és fejlett taneszközparkot. Szükséges a modulok időről – időre történő szakmai és pedagógiai felülvizsgálata, a tantervi szintű korrekciók elvégzése. A modulleírás nem más, mint részletes leírás egy-egy téma feldolgozásának menetéről, a módszertani lehetőségekről, a tanulói tevékenységekről, és az ajánlott eszközökről.

  • Multimédia képes munkaállomás: Alkalmas a Tisztaszoftver program keretében elérhető Windows XP operációs rendszer, irodai programcsomagok (Office 2003), és multimédiás tartalmak (filmek, animációk) futtatására. Minimum követelmények: 1 Ghz-es processzor, 256 MB memória, 8 Gb szabad tárhely, 32 Mb-os videokártya, 17”- os monitor.

  • Multiplikáció: A kifejezés valamely innováció elterjesztését, bevezetését, az elméleti és gyakorlati tapasztalatok átadását jelenti oly módon, hogy a terjesztés során újabb és újabb olyan partnerek kapcsolódnak be az innovációba, akik képesek nemcsak annak megvalósítására, hanem továbbadására is. A multiplikáció az innovációterjesztésnek az a fajtája, amelynek meghatározott know-how-ja (technológiája, eljárásrendje) van. A multiplikáció célja a felhalmozódott tudások és ismeretek többszörözés útján történő átadása; az új tudások szélesebb körben való megszerzése és terjesztése mellett a programok fenntarthatóságának biztosítása.

  • Nem szakrendszerű oktatás: A nem szakrendszerű oktatás keretei között nincs szükség az átadásra kerülő ismeretrendszerek tantárgyi tagolására (adott esetben még a tantárgyi szerkezet kialakítása is mellőzhető), így lehetővé válik, hogy az iskolai oktatás ezen szakaszában nagyobb lehetőséget kapjon az alapvető készségek, képességek fejlesztése. A törvényi szabályozás alapján a helyi tanterv az évfolyamismétlésre vonatkozó korlátozást a nem szakrendszerű oktatás keretében az évfolyam végéig érvényesítheti. Az általános iskola 5. és 6. évfolyamán- a közoktatási törvény előírása szerint- a rendelkezésre álló tanítási időkert 20-25 %-át nem szakrendszerű oktatás keretében kell felhasználni. Az egységes 12 évfolyammal mőködű középiskolában pedig az 1.-6. évfolyamon a teljes tanítási idoben nem szakrendszerű oktatás szervezhető. A törvényi előírás értelmében az 5. és 6. évfolyamon a tanítói (alsó tagozatos) tanulásszervezés teret és időt nyer, és a tanári (felső tagozatos) tanulásszervezéssel egységet alkotva jelenik meg. Egymáshoz

    viszonyított arányukat – esetenként osztályonként is eltérő mértékben- az iskola szabadon határozhatja meg. Az alapvető készségek, képességek fejlesztése nem kötődik tantárgyhoz. Így pl. a szövegértés fejlesztése bármelyik tantárgy keretében megoldható feladat. A 2008/2009-2010/2011. tanítási évben az ötödik-hatodik évfolyamon a nem szakrendszerű oktatás megszervezhető oly módon is, hogy az e célra felhasznált idő csak az összes kötelezo óra húsz százalékát éri el.

  • Oktatási program= Programcsomag: Oktatási program, (pedagógiai rendszer)

    A tanítás-tanulás megtervezését-megszervezését segítő, választható dokumentumok, szakmai eszközök rendszere. Beszélhetünk átfogó, egy vagy több műveltségi területre, tantárgyra kiterjedő programokról. A pedagógiai rendszer jellegzetes komponensei a következők.

    1. Kerettanterv: tartalmazza a tantárgy céljait, a követelményeket témákhoz, évfolyamokhoz vagy hosszabb ciklusokhoz rendelve, az értékelés elveit, továbbá kijelöli és az időben elrendezi a tananyagot. Ennek változata a programtanterv.

    2. Pedagógiai koncepció, mely összefoglalja, esetleg elméletileg is megalapozza azokat a pedagógiai elveket, amelyeken a program alapul.

    3. Modulleírások: részletes leírást adnak egy-egy téma feldolgozásának menetéről, mindenekelőtt a tanulói tevékenységekről és az ajánlott eszközökről.

    4. Eszközi elemek, amelyek lehetővé teszik a tervezett tevékenységek megvalósítását:

    (a) információhordozók: tankönyvek, szövegek, képek, filmek, hanghordozók, makettek, CD-k stb.,

    (b) feladathordozók: munkafüzetek, feladatlapok stb.,

    (c) a kettő kombinációi: szoftverek stb..

    5. Értékelési eszközök, amelyek elősegítik a tanulói teljesítmények, a tanulói fejlődés ellenőrzését és értékelését.

    6. Továbbképzési programok, melyek során felkészítik a pedagógusokat a program alkalmazására.

    7. Támogatás: tanácsadás és programkarbantartás a fejlesztő műhely részéről.

    A szóhasználatot differenciáltabbá tehetjük, ha oktatási programnak az (1), (2), (3) és (4) pontban felsorolt komponenseket nevezzük, programcsomagról akkor beszélünk, ha ezek kiegészülnek az (5) ponttal. A pedagógiai rendszer pedig a (6) és (7) pontokat is tartalmazza.

  • Operatív program : az ÚMFT végrehajtására vonatkozó, több évre szóló prioritások egységes rendszerét tartalmazó dokumentum, melyet a Kormány előterjesztése alapján az Európai Bizottság hagy jóvá.

  • Osztályterem: alapfelszereléssel rendelkező iskolai tanterem.

  • Összeférhetetlenség: a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 6.§ (1) bekezdés szerint összeférhetetlenség azzal szemben áll fenn,

    a) aki a pályázati eljárásban döntés-előkészítőként közreműködő vagy döntéshozó.

    aa) Döntés előkészítésben közreműködőnek minősül: az a természetes személy, aki

    aa1) munkaviszony jellegű jogviszonyban vagy polgári jogi jogviszony alapján részt vesz a pályázati kiírás vagy a támogatási döntés előkészítésében,

    aa2) támogatási döntés meghozatalára irányuló eljárásban javaslattételi, véleményezési joggal rendelkezik, vagy ilyen joggal rendelkező testület tagja;

    ab) Döntéshozónak minősül: az a természetes személy, aki

    ab1) feladat- és hatásköre alapján a támogatási döntés meghozatalára jogosult, vagy az erre jogosult szerv vezetője vagy testület tagja,

    ab2) feladat- és hatásköre alapján támogatási döntésre érdemi befolyással rendelkezik, így különösen, ha a támogatási döntéshez kapcsolódóan egyetértési, vétó-, hozzájárulási, illetve jóváhagyási joggal rendelkezik, vagy ilyen joggal rendelkező szerv vezetője vagy testület tagja;

    b) kizárt közjogi tisztségviselő,

    kizárt közjogi tisztségviselőnek minősül: a Kormány tagja, a kormánybiztos, az államtitkár, a szakállamtitkár, a regionális fejlesztési tanács elnöke, a fejlesztéspolitikai ügyekben feladatkörrel rendelkező központi hivatal vezetője, a regionális fejlesztési tanács által törvény előírása alapján létrehozott társaság vezető tisztségviselői, felügyelő bizottsága tagjai, illetve az Ágazati Operatív Programok Közreműködő szervezetei vezető tisztségviselői és ellenőrző szervének tagjai;

    c) az a)-b) pont alá tartozó személy közeli hozzátartozója, közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) által meghatározott közeli hozzátartozó;

    d) az a)-c) pontban megjelölt személy tulajdonában álló gazdasági társaság, valamely személy tulajdonában álló gazdasági társaságnak minősül:

    da) a legalább 5%-os tulajdonában álló nyilvánosan működő részvénytársaság,

    db) a bármilyen arányban tulajdonában álló gazdasági társaság (ide nem értve a nyilvánosan működő részvénytársaságot),

    dc) a tulajdonában álló b) pont szerinti társaság

    dc1) legalább 5%-os tulajdonában álló nyilvánosan működő részvénytársaság,

    dc2) bármilyen arányú tulajdonában álló gazdasági társaság (ide nem értve a nyilvánosan működő részvénytársaságot).

  • Pályázat: a pályázó által benyújtott dokumentumok összessége (Pályázati adatlap, mellékletek, CD lemez), amelyek alapját képezik a pályázó, illetve a projekt bírálatának.

  • Pályázati adatlap: e dokumentum tartalmazza a pályázó, valamint a projekt adatait, valamint a projekt egészének, illetve egyes részeinek bemutatását. A dokumentum kitöltése a pályázó feladata. A Pályázati adatlap kitöltése Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága által rendszeresített kitöltő program alkalmazásával történhet. A kitöltő program letölthető a www.nfu.hu honlapról. A program lehetővé teszi a Pályázati adatlap elektronikus kitöltését, nyomtatását és adathordozóra mentését.

  • Pályázati Felhívás : A támogatás igénylésének feltételeit tartalmazó dokumentum.

  • Pedagógiai fejlesztési know how: „Mit-hogyan” típusú tudás; olyan relatív újdonságot (nem közkeletű tudást) jelentő, egy fejlesztő tevékenység alkalmazási módjának átadására vonatkozó eljárásrend, amely e technológiai tudást rögzített formában tartalmazza.

  • Pilot kutatás, pilot fejlesztés : Olyan kutatási és/vagy fejlesztési tevékenység, amely egy komplex probléma megoldása érdekében, kis mintán, illetve szűk, de állandó résztvevői kör bevonásával történik. Nevéből adódóan, a pilot projekt valós feltételek közt, kis idő- és költségvetési ráfordítással, tehát hatékonyan próbálja ki az adott tevékenységet. Ugyanolyan szakmai igényességgel valósul meg, mint egy hasonló, nagyobb léptékű kutatás vagy fejlesztés. Célja a nagyobb léptékű tevékenység megalapozása, eredményes beágyazódásának segítése. A pilotban létrejött kutatási tapasztalat vagy fejlesztési produktum inputként és egyfajta modellként szolgál egy további, nagyobb léptékű tevékenység megvalósításához, így az eredmény része ennek know how-ja is.

  • Projekt:

    a) egy önálló fejlesztés, vagy

    b) több hasonló célú, egyenként 10 millió forintnál vagy az akciótervben meghatározott ettől eltérő összegnél nem nagyobb összköltségű fejlesztés összessége (közvetett támogatás), vagy

    c) pénzügyi eszköz

  • Projekt elorehaladási jelentés (PEJ): a kedvezményezett rendszeres beszámolója a Közreműködő Szervezet, azaz az OKM Támogatáskezelő felé a támogatott projekt megvalósulásáról.

  • Projekt fenntartási jelentés (PFJ): a Kedvezményezettnek a pénzügyi beszámoló jóváhagyását követően, a teljes fenntartási időszak alatt a vonatkozó rendeletekben meghatározott rendszerességűés tartalmú adatszolgáltatási kötelezettsége a közreműködő szervezet, azaz az OKM Támogatáskezelő felé.

  • Projektoktatás, pedagógiai projekt:

    Valamely összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma; a témafeldolgozáshoz kapcsolódó célok, feladatok meghatározása, a munkamenet és az eredmények megtervezése; az eredmények bemutatása. A projektmódszer egy sajátos tanulási egység, amelynek középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválasztása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek a feltárása, amely a való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik. Minden projekt végtelen és egyedi, hiszen a problémák nem elvontan jelennek meg, hanem a gazdag valóságukban. Nincs két egyforma projekt, hiszen más környezetben, más gyerekek, más tanárok dolgoznak rajta.

    A projektmódszer a tanulói tevékenységek tudatos tervezését igényli. A tervezés két fő szinten kell történjen: Az első az egész folyamatra vonatkozik, amely során meghatározott ismeretekhez és képességekhez kívánjuk eljuttatni a tanulókat. A másik szint az egyes projektek megtervezését jelenti, amelyhez a tanári motiváció és segítség tudatos jelenléte szükséges.

    Lényeges vonása, hogy megszűnik a verbális képességek fölényhelyzete, az eltérő képességek egyenértékű szerephez jutnak a közösen választott feladat közös megoldásában. Kooperativitása a tanári és tanulói szerepek különbözőségének érvényesülése mellett valósul meg, a tanár irányító szerepe az együttműködésben szinte észrevétlenül működik, a közös tervezésben, cselekvésben és ellenőrzésben érvényesül.

    A végrehajtandó feladat sokszínűsége biztosítja a közös alkotáshoz való hozzájárulás sokféleségét. Minden külön módszertani erőfeszítés nélkül lehetővé teszi, hogy a résztvevők a korábbi élményeik, tapasztalataik, tehetségük és ambícióik szerint válasszanak részfeladatot.

    A projektmódszer átlép a hagyományos oktatáson, az iskola hagyományos időkeretein, falain, élet közeli problémákból indít, és minden résztvevő mindenféle tapasztalataira épít.

  • Referencia intézmény:

    § Kompetencia alapú pedagógiai programot valósít meg, minőségi oktatási gyakorlatot folytat, illetve óvodák esetében a kompetencia alapú programot adaptálta részben, egészben, elemeiben,

    § Egyenlő esélyű hozzáférést biztosít,

    § Befogadó szemléletű, biztosítja az esélyegyenlőséget minden gyermek számára

    § A gyermek egyéni érdekeit mindenkor szem előtt tartva képességeinek és szükségleteinek megfelelő fejlesztést biztosít

    § Modern pedagógiai módszereket alkalmaz (pl. differenciált metodikák, kooperatív tanulás, tantárgytömbösítés, projekt-módszer, kiscsoportos tanulás stb), a tanárközpontú oktatásról a tanulóközpontú oktatásra tér át

    § Törekszik a környezeti fenntarthatóság követelményeinek megfelelni,

    § Önálló, szakmailag elfogadott, más intézmények számára is példaértékű pedagógiai innovációval, oktatási gyakorlattal rendelkezik

    § Azok a nem állami, nem önkormányzati fenntartású oktatási intézmények, amelyek önálló, szakmailag elfogadott más intézmények számára is példaértékű pedagógiai innovációval, oktatási gyakorlattal rendelkeznek.

    § Vállalja, hogy a hálózati munkában hozzájárul a közoktatási intézmények (innovatív iskolák) fejlesztő munkájához:

    o Kiegészítő mentorálás az adott, illetve választott kompetencia területen, bemutató tanítás, foglalkozás, közös felkészülésben tanácsadás, közös tanítás, foglalkozás, a tanórai, óvodai nevelőmunka folyamatos értékelése, elemzése

    o Metodikai és egyéb képzésekben való részvétel, illetve kiegészítő szakmai tevékenységek (például tanmenet, éves terv, projektterv kidolgozása, stb.)

    § Modellértékű tanulásszervezési formákat, gyakorlatot képes bemutatni, elterjeszteni

    § Területi, intézmények közti egyenlőtlenségek csökkentése (intézményi együttműködésen alapuló közös programok tervezése, segítése, pl. tanulmányi versenyek, játékok, közös projektek, stb.)

    A fenti tevékenységek közül legalább egy területen rendelkezik óvodai-, illetve tanulócsoporttal, pedagógusokkal.

  • Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló (SNI): az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján:

    a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd,

    b) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.

  • Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT): A Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) egy komplex tanítási tartalommenedzsment keretrendszer (LCMS) és digitális tananyag adatbázis, amely létrehozásának célja az IKT kompetenciafejlesztés, a digitális pedagógia szakmai, módszertani és tartalmi támogatása. Az SDT rendszer 5-45 perces digitális tananyag blokkokat, egy vagy több tanórát felölelő foglalkozásokat, tanórán kívüli tevékenységeket támogató tartalmakat kínál a hagyományos taneszközök kiegészítésére. Az SDT elektronikus tananyag-adatbázisa jelenleg több, mint 11 000 db tanórai foglalkozásnyi közismereti és szakképzési digitális tananyagot és kiegészítő adatbázisokat, gyűjteményeket tartalmaz, összességében több, mint 1.000.000 db tananyag elemmel (szövegek, képek, hang- és videóállományok, animációk, szimulációk, stb.). A rendszer moduláris felépítése alapján a tananyag elemek egyenként is, tanórai foglalkozásokba szervezve is felhasználhatók, de lehetőség van a tartalmak módosítására, vagy teljesen új tananyagok készítésére is. Az SDT tartalmak on-line internet kapcsolat nélkül is felhasználhatók. A tartalmak non-profit oktatási célra bárki által ingyenesen elérhetők az sdt.sulinet.hu címen.

  • Szakrendszerű oktatás : ha az egyes tantárgyakat, műveltségi területeket, tantárgyi modulokat (a továbbiakban együtt: tantárgy) több, az egyes tantárgyak oktatására jogosító megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkező pedagógus tanítja Az alapfokú nevelés-oktatás szakasza négy részre tagolódik, melyek a következők:

    · az első évfolyamon kezdődő és a második évfolyam végéig tartó bevezető,

    · a harmadik évfolyamon kezdődő és a negyedik évfolyam végéig tartó kezdő,

    · az ötödik évfolyamon kezdődő és a hatodik évfolyam végéig tartó alapozó,

    · a hetedik évfolyamon kezdődő és a nyolcadik évfolyam végéig tartó fejlesztő szakasz.

    A bevezető és a kezdő szakaszban, továbbá a helyi tantervben meghatározottak szerint az alapozó szakasz kötelező és nem kötelező tanórai foglalkozása időkeretének huszonöt-ötven százalékában nem szakrendszerű oktatás, az alapozó szakasz fennmaradó időkeretében és a fejlesztő szakaszban szakrendszerű oktatás folyik.

  • Szaktanterem: egyes tantárgyak, tantárgycsoportok oktatására speciálisan felszerelt termek, amelyeket az osztályok (óránként) váltakozva használnak.

  • Szavazó csomag: A szavazó csomag gyártótól függoen 30-32 kisméretű kézi szavazóegység tartalmaz, melyek egy számítógéppel összekapcsolt központi vevőegységgel kommunikálnak vezeték nélküli kapcsolaton keresztül. A számítógépre telepített szoftver lehetővé teszi az alkalmi vagy előkészített kérdésfeltevést, mellyel azonnal visszajelzés kérhető a leadott anyag érthetőségével kapcsolatban, de tetszőleges feladatmegoldásra is megfelelően felhasználható. A számítógépet projektorral és interaktív táblával összekapcsolva a feltett kérdés tetszőlegesen megjeleníthető, és a válaszadást követően azonnali statisztika készíthető.

  • Tagozat : A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 121. §-ának (1) bekezdése alapján az óvodában, iskolában az alapfeladattal megegyező felnőttoktatásra, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésére, illetve sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatására, nemzetiségi és etnikai kisebbséghez tartozók óvodai nevelésére, iskolai oktatására, két tanítási nyelvű iskolai oktatásra létrehozott intézményegység.

  • Tantárgytömbösítés: Tantárgytömbösítés a tanórai foglalkozások ciklikus megszervezésének rendje, melynek keretei között adott tantárgy, adott műveltségi terület, adott félévre számított tanórai foglalkozásait nem egyenletesen, minden tanítási hétre elosztva , hanem ciklikusan egy-egy időszakra összevonva szervezik meg. A tantárgytömbösítést a közoktatásról szóló törvény 52. §-a (3) bekezdése alapján, a szakrendszerű oktatás kötelező tanóra foglalkozásaihoz rendelkezésre álló intézményi időkeret 2009/2010. tanévben legalább öt százalékának, a 2010/2011. tanévben legalább tíz százalékának, a 2011/2012 tanévben legalább tizenöt százalékának felhasználásával kell megszervezni a következők szerint: a tanítási ciklusoknak legalább két hetenként kell váltaniuk egymást, a tantárgytömbösítésbe bevont tantárgyak, műveltségi területek, tanítási óráinak legalább két egymást követő tanítási napra kell esniük, a tanítási napok közül az egyiken legalább három, a másikon legalább kettő a tantárgytömbösítésbe bevont tanítási órának kell lennie, az egy tanítási napon szervezett tanítási órákat egymást követően, egymáshoz kapcsolódóan kell megtartani.

  • Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) – az Új Magyarország Fejlesztési Tervhez kapcsolódó programozási dokumentum, amelyet az Európai Bizottság hagyott jóvá a 2007-2013 közötti időszak vonatkozásában.

  • Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) – az Új Magyarország Fejlesztési Tervhez kapcsolódó programozási dokumentum, amelyet az Európai Bizottság hagyott jóvá a 2007-2013 közötti időszak vonatkozásában.

  • Témahét : A tananyag komplex elsajátításának egyik lehetséges formája az ún. témahét, amikor az adott tárgykört a diákok három-öt tanítási napon, esetleg hosszabb időkeretben iskolai és iskolán kívüli helyszíneken, rugalmas időkeretek között, változatos tevékenységtípusok és sokszínű módszertani eszközök segítségével dolgozzák fel. Az évfolyam szintű tanulásszervezés a hagyományostól eltérő csoportalkotási módokat is lehetővé tesz, s így az egyéni fejlesztés szempontjából hatékonyan épülnek egymásra az alapkövetelményekhez kapcsolódó kötelező foglalkozások és az egyes részterületekhez kötődő, kutatást és alkotó tevékenységet biztosító választható programok. Az intézmény pedagógiai programjába rendszerszerűen beépített témahetek egy-egy kulcstéma integrált, a kereszttantervi szempontokat érvényesítő feldolgozására alkalmasak. (Ilyenek lehetnek például: városi ökológiai téma; a lovagkor; a nagyföldrajzi felfedezések; antik tudomány, vallás, művészet; vállalkozási kompetenciák, idegen nyelvi hét, stb.)

  • Többcélú intézmény: a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 33. §- ában leírtak szerint létrehozott egységes iskola, összetett iskola, közös igazgatású közoktatási intézmény, általános művelődési központ és egységes gyógypedagógiai, konduktív-pedagógiai módszertani intézmény.

  • Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT): helyzetelemzést, stratégiát, a tervezett fejlesztési területek prioritásait, azok konkrét céljait és a hozzájuk kapcsolódó pénzügyi források megjelölését tartalmazó dokumentum, melyet a Magyar Köztársaság készít az Európai Unió programozási irányelveinek, célkitűzéseinek megfelelően, a fejlődésben lemaradó régiók fejlődésének és strukturális átalakulásának elősegítésére, a kiemelt szükségletekre figyelemmel.

  • Vezeték nélküli írótábla: Elektronikusan vezérelt író és vezérlő tábla, ami egy kézi „palatáblából” és egy jeladó tollból áll. Az eszköz vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kommunikál a számítógéppel, és ezáltal alkalmas az interaktív tábla irányítására a terem bármely pontjából. Egy teremben egyszerre több eszköz is használható, így egyéni és csoportos feladatmegoldásra.