Ökoiskola
(okoiskola.hu)

Iskolánkban, hosszú időre visszanyúló hagyományai vannak a gyerekek környezettudatosságra való nevelésének. Ezért is határoztuk el, hogy csatlakozunk az Ökoiskola mozgalomhoz.

Az ökoiskola hálózat egy nemzetközi projekt alapján 1986-ban indult útjára. Azóta 10 országban több száz iskola lett tagjává. A hálózathoz tartozó összes iskola minden országban azonos elvek, módszerek alapján épül fel, és működik.

Az ökoiskola tulajdonképpen egy környezetbarát iskola:

  • amelynek tantervében és pedagógiai programjában meghatározó szerep jut a környezeti nevelésnek valamint a fenntarthatóság kérdéskörének. ( Fenntartható az a gazdasági-társadalmi fejlődés, amely kielégíti a jelen igényeket anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációk lehetőségét saját szükségleteik kielégítésében.)
  • amely lehetőséget biztosít tanulói számára tanterven kívüli tanulási formákra (vetélkedők, pályázatok, erdei iskola, projektek), ezzel elősegíti a tanulók környezettudatos magatartásának kialakulását.
  • amely a szülőkkel és a helyi közösséggel együttműködve részt vesz a helyi környezeti problémák vizsgálatában, megoldásában.
  • amely technikai- gazdasági szinten igyekszik takarékosan bánni az energiaforrásokkal, csökkenteni a hulladékok mennyiségét, az iskola külső és belső környezetét esztétikusan kialakítani és megteremteni az egészséges iskolai munka feltételeit.

Ökoiskola cím azoknak az iskoláknak, illetve iskolák munkájának a legmagasabb szintű állami elismerése, amelyek iskolafejlesztése, pedagógiai munkája kiemelkedően magas színvonalon képviseli a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiája értékeit.

Ökoiskolai életünket a diákönkormányzat, lelkes pedagógusok, és lelkes gyerekek szervezik és természetesen számítunk az Önök aktív segítségére is, hogy sikeresen valósíthassuk meg környezeti neveléssel kapcsolatos terveinket.

Kérjük, amennyiben tehetik, támogassanak bennünket!

 

 

 

Megvalósult és tervezett programjaink:

  • Szelektív hulladékgyűjtés minden osztályteremben, a folyosókon, tanáriban, nagy aulában.
  • Ökofal fenntartása, ahol minden jeles napra egy-egy osztály készít dekorációt
  • Zöld jeles napok megünneplése (pl. Föld napja, Állatok Világnapja, stb.)
  • Az iskola udvarának folyamatos gondozása, növények ültetése, locsolása; ősszel a levelek zsákokba gyűjtése.
  • Az éves „Árvácska program” keretében az elsős szülők bevonása a kert szépítésébe, árvácskák és virágföld behozatalával.
  • Az aulákban és közlekedő folyosókon lévő növények osztályonként történő locsolása
  • Egészség- és sportnap szervezése
  • Madáretetés a hideg hónapokban (őszi szünettől a tavaszi szünetig)
  • Tanáraink által szervezett tanulmányi kirándulások nemzeti parkokba, természetvédelmi területekre, tájvédelmi körzetekbe.
  • Pályázatokon, projektekben való részvétel például a Magyar Természetvédők Szövetségével való szorosabb együttműködés keretében.
  • Üzemlátogatások – szennyvíztisztító, szemétfeldolgozó stb.
  • Szülők tájékoztatása az ökoiskolai tevékenységekről.

A fentieken kívül további tervezett feladatok:

    • Az iskola kertjének további szépítése, kizárólag évelő növényekkel, hogy minden évszakban virágos legyen a környezetünk.
    • Magaságyások létrehozása, hogy a diákok részt vehessenek és testközelből ismerhessék meg a konyhakerti növények ültetésének, gondozásának feladatait. Ezen ismeretek folyamatos fenntartása, valamint, hogy a teljes gondozás az ő feladatuk legyen.
    • A fűszer- és gyógynövénykert újratelepítése, valamint új növények ültetése, ápolása. Minél több tudás átadása a diákok felé, mind a fűszer-, mind a gyógynövényeket illetően.

 ÖKO oldalak, játékok:
http://www.kothalo.hu/labnyom/
http://www.szelektiv.hu/

 


BUDAPEST XVI. KERÜLETI JÓKAI MÓR ÁLTALÁNOS ISKOLA

ÖKO MUNKACSOPORT MUNKATERVE

2023-2024.

 

Nevelési célok:

  • A környezeti és a fenntarthatóságra nevelés megvalósítása. Célunk, ÖKO iskola lévén, hangsúlyt helyezve a gyakorlati alkalmazásokra.
  • Fontosnak tartjuk diákjaink egymástól való tanulását: kiselőadások tartása, nyilvános foglalkozások, műhelymunkák kialakítása során.
  • Az intézményünk által szervezett programjaink megvalósítása során törekszünk külsős szervezetek,- családok bevonásával az ÖKO tudatos életmód kialakítására, megvalósítására.

 

ÖKO iskolai vállalásaink (2021-2024):

  • Az iskola további zöldítése cserepes növényekkel, melyek gondozását a tanulók végzik.
  • Az udvari egynyári és évelő növények ültetése, gondozása. Madárbarát kert kialakítása.
  • Az újrahasznosítható anyagok rendszeres gyűjtése, felhasználása.

 

Ebben a tanévben is folytatjuk:

  • A szelektív hulladékgyűjtést a tantermekben és az aulákban.
  • ÖKO faliújság – „Jeles napok” választást és feldolgozását osztályonként.
  • Iskolaudvar folyamatos rendezése szakköri keretek között:
    • fűszerkert gondozása, és virágok ültetése
    • őszi lombgyűjtés
    • téli madáretetés
  • Magaságyás gondozása
  • Az aulákban található virágok, öntözése, gondozása
  • Környezetvédelmi osztályfőnöki órákat.

 

Újítás:

  • a természettudományi gyakorlatok órákon a terepmunka bevezetése (6. évfolyam)

 

További tervezett programjaink:

Program Időpont Felelős
Magyar Diáksport Napja

Családi nap

09.29. Kulcsár József Ferencné, testnevelés munkaközösség
Kertvárosi Tanyaudvar látogatások szept.-október alsós munkaközösség
Vadonleső rajzpályázat 09.21. alsós munkaközösség
Állatok világnapja, felelős állattartás 10.04. 2. évfolyamon tanítók Erős Gabriella, Szabó-Szenderák Szabina
Az év állatairól és növényeiről rajz, plakát és térbeli alkotások pályázata (kiállítás) 10.02-ig osztályfőnökök, rajz és technika tanárok

Kiállítás: pedagógiai asszisztensek

Őszi játszóház (újrahasznosítás jegyében) november Román Eszter, Trombitás-Bodoki Bernadett
Luca-nap 12.13. napközisek
Téli játszóház (farsangi dekorációk) 02.08. Dr. Horváth György Ottóné, rajz és technika tanárok
Pénz7 (Pénzügyi életleckék) 03.06-10. Reál munkaközösség
Víz napja 03.22. osztályfőnökök
Digitális témahét (Mátyás projekt) 04.08-12-ig harmadik évfolyamon tanítók, napközisek
Föld napja az alsó tagozaton takarítás, udvarrendezés (zöld póló)

Palántázás 1. évfolyam

04.22. osztályfőnökök és napközisek
Fenntarthatósági témahét (Kiemelt témák: a levegő és élővilága, szabadidő, körkörös gazdálkodás, hulladék és tudatos fogyasztás.) 04.22-04.26. Reál munkaközösség, 4. évfolyam
Szelektív hulladék FKK előadás április Kiss Tibor Józsefné, a negyedik évfolyamon tanítók
Határtalanul program

Erdélyi kirándulás

05.05-10. Skerlanitzné Füredi Zsuzsanna

hetedik évfolyam

Erdei iskola 06.10-14. 5. évfolyam, osztályfőnökök
Év végi kirándulások 06.14. osztályfőnökök

 

 

Budapest, 2023. augusztus 28.

 

 

ÖKO munkacsoport

BUDAPEST XVI. KERÜLETI JÓKAI MÓR ÁLTALÁNOS ISKOLA

ÖKO MUNKACSOPORT BESZÁMOLÓJA

2022-2023.

 

Célkitűzéseink megvalósultak, az élménypedagógia módszerével, tapasztalati úton való tanulás erősítésével, szakemberek előadásaival, segítségével, élményszerűbbé vált a tanulás.

Továbbra is ÖKO iskola vagyunk, így célunk a környezetvédelem és az egészséges életmódra nevelés.

 

Program Időpont Résztvevők, felelősök
KRESZ nap

KKÁ (Kulturált Közlekedésért Alapítvány) forgószínpados projekt napja:

·       közlekedésbiztonság, kerékpáros közlekedés, táblaismeret

·       balesetmegelőzés

·       elsősegélynyújtás és egészségmegőrzés

·       klímavédelem és annak megjelenése a közlekedésben

·       gyakorlati feladatok a KRESZ parkban

09.14. Szervezés: Kiss Tiborné, osztályfőnökök

alsós munkaközösség (250 fő 50%)

Magyar Diáksport Napja

(osztályok közötti váltóversenyek)

09.29. Szervezők: Kulcsár Józsefné, testnevelés munkaközösség (550 fő 100%)
Papírgyűjtés 09.12-20-ig intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Kertvárosi Tanyaudvar látogatások szept.-október alsós munkaközösség (250 fő 50%)
Az év állatairól és növényeiről rajz, plakát és térbeli alkotások pályázata (kiállítás) 10.03-ig leadni Felelős: Szabóné Kerepeszki Klára

alsós munkaközösség (250 fő 50%)

Író olvasó találkozó Kántor Katával és Nozi nyomozó kutyával. 10.03. Szervezők: Tőzsér Benjámin és tanítók:

Nyárfádi Magdolna, Szlivka Beáta, Kiss Tiborné

3. évfolyam (60 fő 10%)

Állatok világnapja, felelős állattartás (Csömöri kutyamenhely – Csömöri Állatvédő Civil Szervezet) 10.04. Szervező: Jáhner Fruzsina

alsós munkaközösség (250 fő 50%)

Egészséges Gyermekek program a tudatos táplálkozásért (OGYÉI szervezésében)(folyadék) 10.07. intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Egészséges Gyermekek program előadás (zöldségek, gyümölcsök) 11.23. intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Luca napi vásár 12.13. Szervező. napközis munkaközösség

(250 fő 50%)

Egészséges Gyermekek program előadás (Gabonafélék) 12. 14. intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Egészséges Gyerekekért

program (Tej, tejtermékek, tojás)

02.17. intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Pénz7 (takarékosság, tudatosság ) 03.06-10. felsős tanulók (200 fő 35 %)
Egészséges Gyerekekért

program

(Zsírok, olajok, só)

03.17. intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Víz napja kék pólós performansz 03.22. Szervező: Kiss Tiborné

intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Digitális témahét (Mátyás projekt-újrahasznosított anyagok feldolgozása)) 03.27-31-ig Szervezők: alsós és napközis munkaközösség

3. évfolyam (60 fő 10%)

Egészséges Gyerekekért

program

(Édességek, desszertek, nassolni valók)

04.14. intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Papírgyűjtés április 21-27. Szervező. DÖK

intézményi szintű program a szülőkkel

(550 fő 100%)

Föld napja (zöld pólós performansz) 04.24. Szervező: Kiss Tiborné

intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Fenntarthatósági témahét 04.24-04.28. Szervezők: a negyedik évfolyamon tanítók

(80 fő 15%)

Egészséges Gyerekekért program

(Az egészséges táplálkozás alapelvei)

05.19. intézményi szintű program

(550 fő 100%)

Határtalanul program

Erdélyi kirándulás: Székelyföld kincsei – Sóvidék csodái

05.07-12. Szervező: Skerlanitzné Füredi Zsuzsanna

hetedik évfolyam

(45 fő  8%)

Év végi kirándulások 06.07.-06.09. osztálytanítók és napközis tanítók

intézményi szintű program

(550 fő 100%)

 

Tervezésen kívüli feladatok

Program Időpont Résztvevők, felelősök
Takarékossági

világnap rajzpályázat

11.14. Szervező: DÖK

2.b 3.b 4.b osztályok

(90 fő 16 %)

Érzékszervek világa interaktív egészségmegőrzés

Szentmihályi Kulturális Központ (1161 Budapest, János utca 141-153.)

11.15

11.16

2. és 3. évfolyam

(140 fő 25 %)

Agyagozás – kézműves foglalkozások, ajándékkészítés november Szervező: Szabóné Kerepeszki Klára

alsós munkaközösség

(250 fő 50 %)

Mézeskalács-sütés a szülőkkel 12.13. 1.a osztály  Erős Gabriella, Trombitás-Bodoki Bernadett (60 fő 10 %)
Erzsébetligeti Színház (1165 Budapest, Hunyadvár utca 43/B)

Gréta c. környezetvédelmi színházi előadás megtekintése (séta a helyszínre)

02.21. 1,2,3. évfolyam, tanítók, napközisek

(200 fő 36 %)

Gellérthegyi Gruber József – víztároló megtekintése (1016 Budapest, Víztározó köz) 03.22. 4.a I. Kovács Dóra, Horuczi Zsolt

(28 fő 5 %)

Katasztrófavédelmi rajzpályázat 04.14. 2.b rajzai Szabóné Kerepeszki Klára

(28 fő 5 %)

Agyagozások, ajándékkészítés anyák napjára április vége Szervező: Szabóné Kerepeszki Klára

alsós munkaközösség

(250 fő 50 %)

Föld napja alkalmából – az ötödik évfolyam

kiállítást készített Bolygónk a Föld és a Föld története címmel. Bérczes Richárd 6.a osztályos tanuló előadássorozat

04.25. Szervező. Köllőné Sotkovszky Andrea

5. évfolyam

(85 fő 15%)

KÖZMŰ szelektív hulladékgyűjtés interaktív foglalkozása 04.28. 4. évfolyamosok, tanítók

(90 fő 16%)

BRFK foglalkozása, biztonságos rollerezés 05.11 3.b Nyárfádi Magdolna, Kiss Tiborné

(28 fő 5 %)

Jókai Szakrendelő pályázata: Egészség rajzpályázat 06.03. 1-2-3-4. évfolyamok, rajztanárok

(90 fő 16%)

KRESZ pályaépítés, gyakorlás 06.09. 1.a osztály Erős Gabriella, Trombitás-Bodoki Beatrix

(30 fő 5 %)

 

 

Kirándulás a Csömöri tónál, kocsikázás 06.13. 2.c osztály Ujvári Patrícia és Román Eszter

(30 fő 5 %)

WHO rajzpályázat -szabadidő hasznos eltöltése 06.15. 3.b rajz szakkörösök

(20 fő 3 %)

 

 

 

Budapest, 2023. június 20.

 

 

ÖKO munkacsoport

BUDAPEST XVI. KERÜLETI JÓKAI MÓR ÁLTALÁNOS ISKOLA

ÖKO MUNKACSOPORT MUNKATERVE

2022-2023.

 

Nevelési célok:

  • A környezeti és a fenntarthatóságra nevelés megvalósítása. Célunk, ÖKO iskola lévén, hangsúlyt helyezve a gyakorlati alkalmazásokra.
  • Tervezzük a tanév során a KRESZ- oktatásának fontosságát, gyakorlatban való alkalmazását a közlekedésbiztonságra nevelés megvalósítását.
  • Fenntarthatóság, környezetvédelem kapcsán meghirdetett rajzpályázatokon továbbra is részt veszünk.

 

ÖKO iskolai vállalásaink (2021-2024):

  • Az iskola további zöldítése cserepes növényekkel, melyek gondozását a tanulók végzik.
  • Az udvari egynyári és évelő növények ültetése, gondozása. Madárbarát kert kialakítása.
  • Az újrahasznosítható anyagok rendszeres gyűjtése, felhasználása.

 

Ebben a tanévben is folytatjuk:

  • A szelektív hulladékgyűjtést a tantermekben és az aulákban.
  • Iskolaudvar folyamatos rendezése szakköri keretek között:
    • virágok gondozása, és ültetése
    • őszi lombgyűjtés
    • téli madáretetés
  • Az aulákban található virágok, öntözése, gondozása
  • „Passzold Vissza Tesó!” használt mobiltelefon visszagyűjtő kampányt.
  • ÖKO faliújság – „Jeles napok” választást és feldolgozását osztályonként.
  • Egészséges Gyermekek program a tudatos táplálkozásért OGYÉI szervezésében (8 előadás)
  • Környezetvédelmi osztályfőnöki órákat.

 

 

További tervezett programjaink:

Program Időpont Felelős
KRESZ nap 09.14 vagy 15. Kiss Tiborné, osztályfőnökök
Magyar Diáksport Napja

(osztályok közötti váltóversenyek)

09.29. Kulcsár József Ferencné, testnevelés munkaközösség
Papírgyűjtés 09. vége DÖK
Kertvárosi Tanyaudvar látogatások szept.-október alsós munkaközösség
Író-olvasó találkozó (Kántor Kata) 10.03. Tőzsér Benjámin és tanítók:
Állatok világnapja, felelős állattartás 10.04 Jáhner Fruzsina, 2. évfolyamon tanítók
Őszi játszóház (újrahasznosítható anyagok) November Román Eszter, Trombitás-Bodoki Bernadett
Luca-nap 12.13. napközisek
Téli játszóház (farsangi dekorációk) 02.08-ig Dr. Horváth György Ottóné, rajz és technika tanárok
Pénz7 (Korszerű pénzkezelés és pénzügyi biztonság a kibertérben) 03.06-10. Reál munkaközösség
Víz napja 03.22. osztályfőnökök
Digitális témahét (Mátyás projekt) 03.27-31-ig harmadik évfolyamon tanítók, napközisek
Reneszánsz játszóház 03.31. Kiss Tiborné 3. évfolyam, napközisek
Föld napja az alsó tagozaton takarítás, udvarrendezés (zöld póló)

Palántázás 1. évfolyam

04.24. osztályfőnökök és napközisek
Fenntarthatósági témahét (kiemelt témák: a biodiverzitás, a fenntartható értékek, az energia, a hulladék) 04.24-04.28. Reál munkaközösség, 4. évfolyam
Határtalanul program

Erdélyi kirándulás: Székelyföld kincsei – Sóvidék csodái

05.07-12. Skerlanitzné Füredi Zsuzsanna

hetedik évfolyam

Erdei iskola 5. évfolyam osztályfőnökei
Év végi kirándulások 06.07.-06.09. osztályfőnökök

 

 

Budapest, 2022. augusztus 26.

ÖKO munkacsoport

BUDAPEST XVI. KERÜLETI JÓKAI MÓR ÁLTALÁNOS ISKOLA

ÖKO MUNKACSOPORT BESZÁMOLÓJA

2021-2022.

 

Az évre tervezett feladatokat sikerült megvalósítani, melyek fényképekkel is dokumentálva lettek az iskola honlapján.

  • Szelektív hulladékgyűjtés folytatása a tantermekben, és az aulákban intézményi szintű program (550 fő 100%)
  •  „Passzold vissza tesó” használt mobiltelefonok gyűjtésének folytatása intézményi szintű program (550 fő 100%)
  • „Bringázz az iskolába” mozgalom megismétlése, játékos vetélkedőkkel összekötve intézményi szintű program (550 fő 100%)
  • ÖKO oldal állandó frissítése, fotók feltöltése a honlapra
  • ÖKO faliújság – „Jeles napok” választása és feldolgozása osztályonként
  • Kertvárosi Tanyaudvar látogatása (Budapest, Sarjú utca 5.) Az elméleti oktatás egyik felében, a rendőr kollégák a felelős állattartásról tartottak interaktív előadást, majd a vadon élő állatokról Oláh Csaba, a Tanyaudvar intézményvezetője tartott egy érdekesebb összefoglalót. Szó esett az elhagyottnak hitt őzgidák simogatási tilalmáról és a rókák nagy ívben történő elkerüléséről, de még a szarv és az agancs közötti különbségről is. Ezen a programon alsós osztályaink részt vettek (kb. 250 fő 50 %) és egy nagy sétával gyalogosan tették meg az utat.
  • Őszi papírgyűjtés– szülők bevonásával Szervező: DÖK intézményi szintű program (550 fő 100%)
  •  „ÖKO” őrjárat folytatása Szervező: DÖK
  • Állatok világnapja – alsó évfolyam-kiállítás, nyilvános előadások az alsós évfolyamoknak Szervező. Erős Gabriella (kb. 250 fő 50 %)

A felső évfolyamon kiselőadás kedvenc állatom címmel-PPT

  • Faragott tökök kiállítása szülők bevonásával – Szervező. DÖK intézményi szintű program (550 fő 100%)

Nagy sikert aratott, főleg a jutalmul kapott sütik miatt.

  • 5.b osztály látogatása a Dél-pesti Szennyvíztisztító Telepre. (1238 Budapest, Meddőhányó u. 1.)
  • Iskolaudvar folyamatos rendezése szakköri keretek között:

– virágok gondozása, és ültetése az „Árvácska program” keretében

– őszi lombgyűjtés

– téli madáretetés

 

  • Az „Újraélesztés iskolai oktatása” program keretében a 7. évfolyamra járó tanulók 2 órás elsősegély oktatást vettek részt.
  • ÖKO karácsonyfa a nagyaulában-újrahasznosított díszekkel, diákok bevonásával.

A vállalt feladatokon kívül, lehetőségünk volt benevezni a „Gazdálkodj akkusan” elem-és akkumulátorgyűjtő versenyre, melynek gyűjtési időtartama jelenleg is tart, eredményt valószínűleg februárban-márciusban fogunk tudni.

Az első emeleten a korlátokon lévő virágok osztályonkénti locsolását még nem sikerült tökéletesen megvalósítani, ezen a területen javítani kell, táblázat fog készülni, ami alapján remélhetőleg megoldódik ez a probléma.

 

Második félév:

  • A szelektív hulladékgyűjtés folytatását a tantermekben, és az aulákban, sikerült úgy megvalósítani, hogy az osztálytermekben lévő gyűjtők ürítése, a diákok feladata lett
  • A „Passzold vissza tesó” használt mobiltelefonok gyűjtésének újabb állomásához értünk, meghosszabbított gyűjtési időpontokkal, új gyűjtődobozzal, valamint „Nyílt állomással”, ami azt jelenti, hogy szülők is adhatnak le használt mobiltelefont a portán
  • Az ÖKO oldal mindig frissült, az aktuális állapotokat az udvaron, ezek a fényképek feltöltésre kerültek a honlapra
  • Az ÖKO faliújság – a „Jeles napok” választásával és feldolgozásával szintén megvalósításra került, minden osztály időre teljesítette a vállalt feladatot
  • Március 22-én a Víz világnapján kék pólós perfomance keretében a gyerekek segítségével egy nagy vízcseppet formáltunk. Részvevők száma: 350 fő
  • Az OGYÉI által 12. alkalommal meghirdetett Happy-hét kisfilmpályázaton vettünk részt két osztállyal. Ennek keretében elkészült egy videó, melyben a vízfogyasztás fontosságára hívták fel a figyelmet. A kisfilm az alábbi linken érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=SEsavTDLK3c
  • A Digitális témahéten a Mátyás projekten belül újrahasznosított anyagokból készítették el a gyerekek a Mátyás korabeli vár maketteket.
  • A tavaszi papírgyűjtés– a DÖK szervezésében, rendben lezajlott, a legkevesebb mennyiségre -az eddigi összesítésekhez képest- a legtöbb pénzt kaptuk.
  • A Föld napján, zöld póló napot tartottunk. A tanulóinkat bevontuk a szekrények takarításába, udvarrendezésbe. Részvevők száma: 500 fő
  • Fenntarthatósági témahéten a 4. évfolyam (70 fő) a  Cseppben a tenger  projektet valósította meg tantárgyi koncentrációban. Éltünk a Fővárosi Állat- és Növénykert ingyenesen nyújtott múzeumpedagógiai felajánlásával, melynek keretében a Darwin laborban környezetvédelem, újrahasznosítás jegyében kézműveskedtünk: műanyag cápát készítettek a gyerekek. Az Állatkert területén játékos feladatlapos csoportmunka keretében fejtörőt oldottak meg különleges, veszélyeztett állatokról.

A felső tagozaton a humán munkaközösség javaslatára ének, vizuális nevelés, etika és magyar tantárgyakból különböző témákat dolgoztunk fel az egyes évfolyamokon:

  1. évfolyam: Otthonunk a Föld
  2. évfolyam: A víz jelentősége
  3. évfolyam: Újrahasznosítás
  4. évfolyam: Egészséges táplálkozás

 

  • A magaságyás projekt megvalósításra került, deszkákból stabil, két részre osztott magaságyás készült. Két osztály (3.a, 4.a) bevonásával a zöldségmagok ültetése megtörtént, külön a kis aulában „palánta-óvoda” létesült. A magaságyás folyamatos gondozása, majd szüretelése, zöldség kóstolás az érintett osztályok diákjaival.
  • Ugyanígy elültetésre kerültek a szülők által behozott virágok, valamint az aulában nevelt virágpalánták is.
  • A fűszerkert is teljes mértékben megújult. A fűzfa is hozott új hajtásokat.
  • Beszerzésre kerültek műanyag ágyásszegélyek, amelyek keretet adnak az ágyásoknak, illetve kézi kiskapák, duggatófák is rendelkezésre állnak a magaságyás műveléséhez.
  • Az emeleti virágok locsolása megoldódott a táblázatos beosztás segítségével.
  • A Lázár Ervin Program keretein belül, minden osztály eljutott az Állatkertbe. Külön említeném meg, hogy egyik régi vágyamat teljesítettem be, mivel tudtam virágmagokat szerezni az Állatkertben, így az iskola udvarán létre tudtam hozni egy „méhlegelőt”. Már most nagyon szépen nyílnak a virágok, de a legszebb, valószínűleg szeptemberben lesz.
  • Erzsébetligeti Színház szervezésében részt vettünk a Gondolkozz zöldben! programon. Kele Juci képzőművész HiánypótLÁSS ingyenes foglalkozással gyerekkel közösen hétköznapi “vállalásokra” egy fenntartható, zöldebb jövőre hívta fel a figyelmet. Egy közös installáció készült a színház előtti téren, egy aszfaltrajzzal hívtuk fel a figyelmet a XVI. kerületi lakosok számára.
  • Az OGYÉI Egészséges Gyermekek programjának kezdete. A program célja, hogy a gyermekek átfogó ismereteket kapjanak az egészséges táplálkozásról, gyakorlatias-, interaktív foglalkozásokon sajátíthassanak el hasznos tudást, melyet könnyedén alkalmaznak a hétköznapokban. A program részeként az intézményekben a 6-12 éves gyermekek antropometriai mérésére került sor a projekt elején és végén: testsúly, testmagasság, testzsírszázalék, vázizomtömeg és viscerális zsír műszeres mérése standard és hitelesített mérőműszerek használatával, melyet egységes képzésben részesült dietetikusok végeztek. (Intézményi szintű részvétel: 480 fő )
  • Szent István Filharmonikusok Felfedező úton hangverseny sorozat keretében a víz témája a zenében című programon vettünk részt az Erzsébetligeti Színházban három osztállyal.
  • A Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium gondozásában található Japán kertbe látogatott el a 4.c osztály.
  • Kerületünkbe található Sashalmi Manoda Óvoda (1163 Budapest, Könyvtár utca 26.) zöld óvodában dolgozó óvó néni kezdeményezésére kutyaterápiás programon vettünk részt.
  • A 4. évfolyam tavasztól készült a KRESZ vizsgára. A Bringázz a suliba online oldalon gyakoroltak. Diákjaink itt az iskolában a KRÉTA felületen, teszt formában számoltak be tudásukról.
  • Határtalanul tanulmányi kirándulás a 7. évfolyam számára Erdélyi kirándulás: Székelyföldi körutazás – Szászföldi kiugrással
  • Erdei iskola 5. évfolyam számára A Mátra természeti értékeit tekintették meg a túráik során, interaktív, természetvédelemi múzeumpedagógiai foglalkozásokon vettek részt.
  • A vállalt feladatokon túl még két pályázatra is sikerült benevezni:
  • Az egyik pályázat a „Gazdálkodj akkusan” elem-és akkumulátorgyűjtő verseny volt, melynek eredménye márciusban kiderült: a 9-dik helyen végeztünk,

937 kg elemet sikerült összegyűjteni. Ennek nyereménye: 36.850.-Ft, mely az iskola Alapítványához került.

  • A másik pályázat, a DÖK-el karöltve, a „Kert-kóstolgató pályázat 2022” Itt az iskola kertjét, a fűszerkertet, illetve elsősorban a magaságyást neveztük be.

A DÖK és az ÖKO nagyon jól együtt tudott működni az év minden szakában. Köszönjük szépen G. Szabóné Faragó Eszternek.

Valamint köszönjük szépen a szülőknek és a kollégáknak a segítségét a virágok és magok behozatalában.

 

Budapest, 2022. június 20.

 

ÖKO munkacsoport

BUDAPEST XVI. KERÜLETI JÓKAI MÓR ÁLTALÁNOS ISKOLA

ÖKO MUNKACSOPORT BESZÁMOLÓJA

2021-2022.

 

Az évre tervezett feladatokat sikerült megvalósítani, melyek fényképekkel is dokumentálva lettek az iskola honlapján.

  • Szelektív hulladékgyűjtés folytatása a tantermekben, és az aulákban intézményi szintű program (550 fő 100%)
  •  „Passzold vissza tesó” használt mobiltelefonok gyűjtésének folytatása intézményi szintű program (550 fő 100%)
  • „Bringázz az iskolába” mozgalom megismétlése, játékos vetélkedőkkel összekötve intézményi szintű program (550 fő 100%)
  • ÖKO oldal állandó frissítése, fotók feltöltése a honlapra
  • ÖKO faliújság – „Jeles napok” választása és feldolgozása osztályonként
  • Kertvárosi Tanyaudvar látogatása (Budapest, Sarjú utca 5.) Az elméleti oktatás egyik felében, a rendőr kollégák a felelős állattartásról tartottak interaktív előadást, majd a vadon élő állatokról Oláh Csaba, a Tanyaudvar intézményvezetője tartott egy érdekesebb összefoglalót. Szó esett az elhagyottnak hitt őzgidák simogatási tilalmáról és a rókák nagy ívben történő elkerüléséről, de még a szarv és az agancs közötti különbségről is. Ezen a programon alsós osztályaink részt vettek (kb. 250 fő 50 %) és egy nagy sétával gyalogosan tették meg az utat.
  • Őszi papírgyűjtés– szülők bevonásával Szervező: DÖK intézményi szintű program (550 fő 100%)
  •  „ÖKO” őrjárat folytatása Szervező: DÖK
  • Állatok világnapja – alsó évfolyam-kiállítás, nyilvános előadások az alsós évfolyamoknak Szervező. Erős Gabriella (kb. 250 fő 50 %)

A felső évfolyamon kiselőadás kedvenc állatom címmel-PPT

  • Faragott tökök kiállítása szülők bevonásával – Szervező. DÖK intézményi szintű program (550 fő 100%)

Nagy sikert aratott, főleg a jutalmul kapott sütik miatt.

  • 5.b osztály látogatása a Dél-pesti Szennyvíztisztító Telepre. (1238 Budapest, Meddőhányó u. 1.)
  • Iskolaudvar folyamatos rendezése szakköri keretek között:

– virágok gondozása, és ültetése az „Árvácska program” keretében

– őszi lombgyűjtés

– téli madáretetés

 

  • Az „Újraélesztés iskolai oktatása” program keretében a 7. évfolyamra járó tanulók 2 órás elsősegély oktatást vettek részt.
  • ÖKO karácsonyfa a nagyaulában-újrahasznosított díszekkel, diákok bevonásával.

A vállalt feladatokon kívül, lehetőségünk volt benevezni a „Gazdálkodj akkusan” elem-és akkumulátorgyűjtő versenyre, melynek gyűjtési időtartama jelenleg is tart, eredményt valószínűleg februárban-márciusban fogunk tudni.

Az első emeleten a korlátokon lévő virágok osztályonkénti locsolását még nem sikerült tökéletesen megvalósítani, ezen a területen javítani kell, táblázat fog készülni, ami alapján remélhetőleg megoldódik ez a probléma.

 

Második félév:

  • A szelektív hulladékgyűjtés folytatását a tantermekben, és az aulákban, sikerült úgy megvalósítani, hogy az osztálytermekben lévő gyűjtők ürítése, a diákok feladata lett
  • A „Passzold vissza tesó” használt mobiltelefonok gyűjtésének újabb állomásához értünk, meghosszabbított gyűjtési időpontokkal, új gyűjtődobozzal, valamint „Nyílt állomással”, ami azt jelenti, hogy szülők is adhatnak le használt mobiltelefont a portán
  • Az ÖKO oldal mindig frissült, az aktuális állapotokat az udvaron, ezek a fényképek feltöltésre kerültek a honlapra
  • Az ÖKO faliújság – a „Jeles napok” választásával és feldolgozásával szintén megvalósításra került, minden osztály időre teljesítette a vállalt feladatot
  • Március 22-én a Víz világnapján kék pólós perfomance keretében a gyerekek segítségével egy nagy vízcseppet formáltunk. Részvevők száma: 350 fő
  • Az OGYÉI által 12. alkalommal meghirdetett Happy-hét kisfilmpályázaton vettünk részt két osztállyal. Ennek keretében elkészült egy videó, melyben a vízfogyasztás fontosságára hívták fel a figyelmet. A kisfilm az alábbi linken érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=SEsavTDLK3c
  • A Digitális témahéten a Mátyás projekten belül újrahasznosított anyagokból készítették el a gyerekek a Mátyás korabeli vár maketteket.
  • A tavaszi papírgyűjtés– a DÖK szervezésében, rendben lezajlott, a legkevesebb mennyiségre -az eddigi összesítésekhez képest- a legtöbb pénzt kaptuk.
  • A Föld napján, zöld póló napot tartottunk. A tanulóinkat bevontuk a szekrények takarításába, udvarrendezésbe. Részvevők száma: 500 fő
  • Fenntarthatósági témahéten a 4. évfolyam (70 fő) a  Cseppben a tenger  projektet valósította meg tantárgyi koncentrációban. Éltünk a Fővárosi Állat- és Növénykert ingyenesen nyújtott múzeumpedagógiai felajánlásával, melynek keretében a Darwin laborban környezetvédelem, újrahasznosítás jegyében kézműveskedtünk: műanyag cápát készítettek a gyerekek. Az Állatkert területén játékos feladatlapos csoportmunka keretében fejtörőt oldottak meg különleges, veszélyeztett állatokról.

A felső tagozaton a humán munkaközösség javaslatára ének, vizuális nevelés, etika és magyar tantárgyakból különböző témákat dolgoztunk fel az egyes évfolyamokon:

  1. évfolyam: Otthonunk a Föld
  2. évfolyam: A víz jelentősége
  3. évfolyam: Újrahasznosítás
  4. évfolyam: Egészséges táplálkozás

 

  • A magaságyás projekt megvalósításra került, deszkákból stabil, két részre osztott magaságyás készült. Két osztály (3.a, 4.a) bevonásával a zöldségmagok ültetése megtörtént, külön a kis aulában „palánta-óvoda” létesült. A magaságyás folyamatos gondozása, majd szüretelése, zöldség kóstolás az érintett osztályok diákjaival.
  • Ugyanígy elültetésre kerültek a szülők által behozott virágok, valamint az aulában nevelt virágpalánták is.
  • A fűszerkert is teljes mértékben megújult. A fűzfa is hozott új hajtásokat.
  • Beszerzésre kerültek műanyag ágyásszegélyek, amelyek keretet adnak az ágyásoknak, illetve kézi kiskapák, duggatófák is rendelkezésre állnak a magaságyás műveléséhez.
  • Az emeleti virágok locsolása megoldódott a táblázatos beosztás segítségével.
  • A Lázár Ervin Program keretein belül, minden osztály eljutott az Állatkertbe. Külön említeném meg, hogy egyik régi vágyamat teljesítettem be, mivel tudtam virágmagokat szerezni az Állatkertben, így az iskola udvarán létre tudtam hozni egy „méhlegelőt”. Már most nagyon szépen nyílnak a virágok, de a legszebb, valószínűleg szeptemberben lesz.
  • Erzsébetligeti Színház szervezésében részt vettünk a Gondolkozz zöldben! programon. Kele Juci képzőművész HiánypótLÁSS ingyenes foglalkozással gyerekkel közösen hétköznapi “vállalásokra” egy fenntartható, zöldebb jövőre hívta fel a figyelmet. Egy közös installáció készült a színház előtti téren, egy aszfaltrajzzal hívtuk fel a figyelmet a XVI. kerületi lakosok számára.
  • Az OGYÉI Egészséges Gyermekek programjának kezdete. A program célja, hogy a gyermekek átfogó ismereteket kapjanak az egészséges táplálkozásról, gyakorlatias-, interaktív foglalkozásokon sajátíthassanak el hasznos tudást, melyet könnyedén alkalmaznak a hétköznapokban. A program részeként az intézményekben a 6-12 éves gyermekek antropometriai mérésére került sor a projekt elején és végén: testsúly, testmagasság, testzsírszázalék, vázizomtömeg és viscerális zsír műszeres mérése standard és hitelesített mérőműszerek használatával, melyet egységes képzésben részesült dietetikusok végeztek. (Intézményi szintű részvétel: 480 fő )
  • Szent István Filharmonikusok Felfedező úton hangverseny sorozat keretében a víz témája a zenében című programon vettünk részt az Erzsébetligeti Színházban három osztállyal.
  • A Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium gondozásában található Japán kertbe látogatott el a 4.c osztály.
  • Kerületünkbe található Sashalmi Manoda Óvoda (1163 Budapest, Könyvtár utca 26.) zöld óvodában dolgozó óvó néni kezdeményezésére kutyaterápiás programon vettünk részt.
  • A 4. évfolyam tavasztól készült a KRESZ vizsgára. A Bringázz a suliba online oldalon gyakoroltak. Diákjaink itt az iskolában a KRÉTA felületen, teszt formában számoltak be tudásukról.
  • Határtalanul tanulmányi kirándulás a 7. évfolyam számára Erdélyi kirándulás: Székelyföldi körutazás – Szászföldi kiugrással
  • Erdei iskola 5. évfolyam számára A Mátra természeti értékeit tekintették meg a túráik során, interaktív, természetvédelemi múzeumpedagógiai foglalkozásokon vettek részt.
  • A vállalt feladatokon túl még két pályázatra is sikerült benevezni:
  • Az egyik pályázat a „Gazdálkodj akkusan” elem-és akkumulátorgyűjtő verseny volt, melynek eredménye márciusban kiderült: a 9-dik helyen végeztünk,

937 kg elemet sikerült összegyűjteni. Ennek nyereménye: 36.850.-Ft, mely az iskola Alapítványához került.

  • A másik pályázat, a DÖK-el karöltve, a „Kert-kóstolgató pályázat 2022” Itt az iskola kertjét, a fűszerkertet, illetve elsősorban a magaságyást neveztük be.

A DÖK és az ÖKO nagyon jól együtt tudott működni az év minden szakában. Köszönjük szépen G. Szabóné Faragó Eszternek.

Valamint köszönjük szépen a szülőknek és a kollégáknak a segítségét a virágok és magok behozatalában.

 

Budapest, 2022. június 20.

 

ÖKO munkacsoport

Az Ökoiskolai Hírmondó aktuális és korábbi kiadványai az alábbi linken elérhetők pdf formátumban:

Ökoiskolai Hírmondó

                Január – boldogasszony hava

Régi magyar hagyományok szerint a szilveszter és az újév első napjainak szokásai összefonódnak. Közös céljuk, hogy a következő évre egészséget, bőséget, szerencsét és boldogságot varázsoljanak.

Január 1.

A legények ezen a napon jártak kántálni, regölni, újévet köszönteni. Azt tartották, ki mit csinál ezen a napon, azt fogja tenni egész évben. Fontos, hogy milyen ételek kerültek az újévi asztalra: disznó- vagy malachúst kell enni, mert az „előtúrja a szerencsét”. Mindenképpen kellett lencsét, borsót, babot vagy kukoricát enni, hiszen ezek fogyasztása „hozza a pénzt” a házhoz a következő esztendőben.

„Adjon Isten minden jót,

Jobb időt, mint tavaly volt,

Mitől félünk, mentsen meg

Ez új esztendőben!”

A patkó és a lóhere mint szerencsehozó tárgyak, régi időkre nyúlnak vissza. A patkó holdsarlót szimbolizálja, és a népszokás szerint termékenységet biztosít. A négylevelű lóhere védelmező funkciója abból adódik, hogy keresztformára emlékeztet, amely már a kereszténység megjelenése előtt is védelmet, a bajok elhárítását szimbolizálta. A lóhere elűzi a boszikat és a rossz szellemeket.

 

Január 6.

 Vízkereszt –  zárja a karácsonyi ünnepkört, és kezdődik a farsangi időszak. Ezen a napon szedjük le a karácsonyfát is. Népszokásunk a háromkirályjárás.  Ezt gyerekek adták elő faluhelyen. Már jó előre elkészítették a ruhájukat, fényes koronát tettek a fejükre, és kiugratható csillagot is barkácsoltak maguknak. Végül a házaknál eljátszották és elénekelték a bölcsek látogatásának történetét.

Január 20. –  Fábián és Sebestyén napja

A néphit szerint ezen a napon ébrednek fel a fák téli álmukból. Úgy tartják, ilyenkor vizet szívnak fel a talajból, és megindul bennük az élet.

 

 

Január 22. – A magyar kultúra napja

A Himnusz nemzeti imádságunk. A kézirat szerint Kölcsey Ferenc 1823-ban Szatmárcsekén, e napon fejezte be a Himnusz írását, mely eredetileg A magyar nép zivataros századaiból címet viselte. Erkel Ferencet, a XIX. század egyik híres magyar zeneszerzőjét felháborította, hogy a magyar gyerekek a magyar iskolákban az osztrák császári himnuszt éneklik. Hazatérve, mély megindultságában a harangok zúgására emlékeztető dallamot komponált Kölcsey verséhez. Így született meg a Himnusz, amely 1844. július 2-án csendült fel először. 1949 óta a magyar nép hivatalos himnusza. 1992 óta ünnepeljük a kultúra napját.

 

Január 25. – Pál napja

E napon a kemény téli időjárás lassan megfordul, enyhébb lesz. A napot pálfordulónak is nevezik, arra a bibliai történetre emlékezve, mely szerint Saul, aki a keresztényeket és Jézust könyörtelenül üldözte, a Damaszkuszba vezető úton találkozott Krisztussal. A találkozás olyan nagy hatással volt rá, hogy testestül-lelkestül megváltozott, Krisztus üldözőjéből egyik leghívebb követőjévé vált. A megtért Saulból Pál apostol lett. Innen ered a pálfordulás elnevezés, amikor valaki egyik pillanatról a másikra megváltozik.

Ha Pál napján fúj a szél, szűkös szénatermésre lehet számítani. Ha viszont derült az ég hosszan tartó hideg várható. Ha havazik , hamar véget ér a tél.  

Az Állatok Világnapja alkalmából az ÖKO faliújságra is került poszter, majd a 2. a és 2. b osztály készített színvonalas rajzokat.

Kiállítás: Nagyszerű pályaműveket adtak le a gyerekek, színvonalas és érdekes volt a választott állatokról a bemutatás.

A 4. a osztály fantasztikus előadást tartott az alsó tagozatnak.

A felső tagozatnak kiírt bemutató készítés két különdíjasa: Fejes Evelin 8. a és Szalai Zalán 5. c tanuló.
Köszönjük a minőségi munkát!

Sikeres volt az idei őszi papírgyűjtés, a diákok lelkesen pakoltak a konténerbe.
Köszönjük a Szülőknek is, a sok behozott papírt!

Köszönjük az első osztályos gyerekek szüleinek a behozott árvácskát és földet.
Külön köszönet a nyolcadikos fiúk lelkesedésének, akik segítettek a virágföld elterítésében.

November 2-án rendeztük meg a tökfaragó kiállítást. 52 darab gyönyörűen kifaragott tököt csodálhattak meg az iskola tanulói és dolgozói.
A faragványokat behozó gyerekek frissen készült tökös sütit és egy oklevelet kaptak jutalmul.

Az 5b osztály szennyvíztisztító telepen járt. Megismerték a szennyvíz tisztításának folyamatát és érdekes ismeretterjesztésen vettek részt.

„Gazdálkodj Akkusan”, elem és akkumulátor gyűjtő versenyen vesz részt iskolánk. Továbbra is várjuk 2022 jan. 31-ig az elemeket és akkumulátorokat.

Legyünk mi a nyertesek!

4. a-val állatkertben voltunk a Fenntarthatósági témahét keretében. A gyerekek hűtőmágneseket készítettek, újrahasznosított anyagokból.

 

Már gömbölyödik a retek, szépen fejlődik a vetemény.

Újrahasznosított anyagokból a 3. c bemutatásával.

Köszönjük a sok behozott papírt!

A 3. a, b, c és 4. a, b osztályok „kert szakkörös” tanulóinak részvételével.

Köszönet az 1. a, b, c, 2. a, 3. b, c, 4. c, 5. b,c és a 6. a,b osztályokban tanuló diákok szüleinek a behozott virágokért!