Szakmai fejlesztési javaslat

A pedagógiai munka megújításának szükségessége és lehetséges irányai (célrendszer)

 

Iskolánk csatlakozni kíván ahhoz a pedagógiai célrendszerhez, amely a Nemzeti Alaptantervben, valamint a TÁMOP pályázati programban is megfogalmazódott a korszerű pedagógiai tartalmak bevezetésével és alkalmazásával kapcsolatban.

Átdolgozott pedagógiai programunkban a következő célokat fogalmaztuk meg:

„Támogatjuk mindazokat az értékeket, amelyek a magas szintű szaktudáshoz, a javakkal való okos gazdálkodáshoz, a munkában való megbízhatósághoz, a munka útján történő értékteremtéshez, a minőségi munkavégzéshez és a gazdaság világában való eredményes szerepvállaláshoz kapcsolódnak.

Alapvető értéknek tekintjük a tanítási-tanulási folyamatok hatékonyságát és az elsajátított tudás és kompetenciák használhatóságát, hasznosságát.

Ennek érdekében elsődleges célunk:

  • a felnőtt élet sikeressége szempontjából kiemelt fontosságú kulcskompetenciák fejlesztése,
  • az egész életen át tartó tanulásra való felkészítés,
  • a modern személyközpontú, interaktív, tapasztalati tanulásra alapozó tanulásszervezési eljárások, módszerek, pedagógiai kultúra alkalmazása.”

Tisztában vagyunk azzal, hogy ezek a célok hosszú távra meghatározzák iskolánk feladatait, megvalósításuk biztosítják az eredményes működést. Eddigi tevékenységünk és eredményeink azt mutatják, hogy elindult a célzott fejlesztési folyamat, de szükségünk van olyan támogatások segítségére, amelyek tudatosabbá, teljesebbé teszik felkészülésünket.

A pályázat támogatásával a fejlesztést kiemelten az alábbi kompetenciaterületeken tervezzük:

olvasás-szövegértés, matematika, idegen nyelv és digitális kompetencia.

A fejlesztés irányai:

  • A pedagógusok felkészítése a kompetencia alapú oktatás szemléletére és módszertanára.
  • A tanulók képességeinek egyénre szabott és célzott fejlesztése.
  • Az egyenlő hozzáférés és az esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítése.
  • Az oktatás infrastruktúrájának javítása.

Az intézmény programjára vonatkozó tervek és ezek rendszere

A pályázat keretein belül lehetőségünk nyílik arra, hogy iskolánkban megalapozzuk a kompetencia alapú oktatás módszertanát, kollégáink első csoportja felkészüljön a korszerű oktatási formák gyakorlatára, később segítse a folyamat kiterjesztését az iskola többi oktatási területére és résztvevőjére.

A program kötelező elemeit az alábbi feladatokkal teljesítjük:

  • Az olvasás-szövegértés kompetencia alapú oktatása 2 tanulócsoportban:
    • 2. osztály (Steinerné Erős Gabriella)
    • 6. osztály (Pereces Ágnes)
  • A matematika kompetencia alapú oktatása 3 tanulócsoportban:
    • 4. osztály (Kloskáné Szegedy Andrea)
    • 5. osztály (Pálné Bakonyvári Judit)
    • 7. osztály (Fürjes Anett)
  • Az idegen nyelv kompetencia alapú oktatása 2 tanulócsoportban
    • 3. osztály (Tóthné Bacsa Mária) (német)
    • 4. osztály (Leopold Győző) (angol)
  • Tantárgytömbösített oktatás a szakrendszerű oktatásban:
    • A tanulás tanulása (Felelős: Németh Tibor)
  • Műveltségterület tantárgy nélküli oktatása:
    • 6. osztály: Magyar nyelv és irodalom (Pereces Ágnes)
  • Modern pedagógiai módszerek alkalmazása:
    • Projekt szervezése (Téma: A családi élet) (Felelősök: Fürjes Anett, Pálné B. Judit, Pereces Ágnes, Németh Tibor)
    • Témahét: (Téma: Az utazás, idegen nyelvi hét az 4. évfolyamosoknak) (Felelős: Leopold Győző)
    • Moduláris oktatási program beépítése: 5. osztály: Német nyelv (Tóthné Bacsa Mária)
  • IKT-eszközökkel támogatott tanórák alkalmazása:
    • Az összes programba bevont tanóra 25%-ában
  • Az önálló intézményi innovációt segítő tevékenységek:
    • Együttműködés mintát adó intézményekkel, új eljárások, módszerek keresése, kipróbálása, tapasztalatcserék szervezése.
      ”Jó gyakorlatok” átvétele: Témák: projektmódszer alkalmazásának lehetőségei, szövegértési technikák fejlesztése.
    • A mérés-értékelés módszertanának fejlesztése (továbbképzések)
    • Az SNI tanulók ellátásának támogatása, fejlesztése (továbbképzések)
    • Saját innováció(k) kidolgozása és bevezetése
    • Pedagógiai dokumentumaink átdolgozása, az innováció fenntarthatóságának biztosítása
    • Az IKT alapú kompetencia alkalmazásának kidolgozása
    • A tantestület felkészítése az innováció befogadására.

Javaslat az intézmény fejlesztési célkituzéseinek eléréséhez szükséges tevékenységekre és a szükséges szakmai szolgáltatások igénybevételére

 

Az intézmény gyakorlatának innovatív, egyediséget biztosító elemei

 

A programban vállalt feladatok, innovációk szervesen illeszkednek pedagógiai programunk meglévő és működő tartalmaihoz. Összességében pedagógiai gyakorlatunkat a nyitottság, a minőségi munkára való törekvés és az újító szellem hatja át. Folyamatosan újabb tartalmi elemekkel bővítjük az órai és órán kívüli tevékenységeinket, fontosnak tartjuk módszertanunk frissítését, a hatékony és eredményes pedagógiai munkát.

Különösen az alábbi, folyamatban lévő tevékenységeinkhez kapcsolódhatnak a projekt új elemei:

  • A magyar nyelv és irodalom műveltségterület és a matematika tantárgy szintcsoportos oktatása.
    Bevált differenciálási forma, amely segíti a tanulók esélyegyenlőségének biztosítását, a tehetségek kibontakoztatását és a korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását. Eredményessége bebizonyosodott a több tanéve tartó mérések tanúsága szerint. Sokat gazdagodhat a kompetencia alapú oktatás beépítésével.
  • Az idegen nyelvek emelt szintű oktatása.
    Iskolánkban régi hagyománya van az emelt szintű nyelvoktatásnak a német nyelv területén. Új fejlemény, hogy a környezeti igényekhez igazodva megkezdjük az angol nyelv emelt szintű oktatását is. Mindkét nyelv esetében elengedhetetlen a kompetenciafejlesztés.
  • Az SNI tanulók esélyegyenlőségének biztosítása.
    Másfél évtizede eredményesen alkalmazunk fejlesztő programokat a tanulási nehézségekkel és részképesség-hiányokkal küzdő gyerekek megsegítésére, eredményes felzárkóztatására. Fejlesztő foglalkozásokat, logopédiai ellátást biztosítunk számukra szakképzett kollégák segítségével. Integrációjukat támogatjuk, igyekszünk valamennyi tanulónkban kiépíteni az elfogadó magatartást.
  • Az informatika, a könyvtárhasználat és a tanulásmódszertan alkalmazása.
    Ezeken a területeken iskolánk eddigi gyakorlata megnyugtatónak mondható. Az infrastrukturális háttér jó színvonalú, a pedagógusok szemlélete megfelelő. Tehát jó alapokat tudhatunk magunkénak az új szemléletű tartalmak megvalósításához ezen a téren is.
  • Órán kívüli tevékenységek, iskola programok, hagyományápolás
    Gazdag programkínálatunk, hagyományos és újabb órán kívüli tevékenységek egész sora segíti pedagógia céljaink megvalósítását. Törekszünk arra, hogy minél tágabb választékot és sokféle tevékenységet ajánlhassunk fel a gyerekeknek. Múzeumi programok, iskolanapok, erdei iskolák, témanapok szerves részei a munkánknak. Különösen fontos eleme ennek a területnek a Jókai Mórhoz kötődő hagyományápolás, amelynek vannak ismétlődő, állandó mozzanatai, valamint évente megújuló részletei is.

A projekt javasolt kapcsolódása más projektekhez, fejlesztésekhez

 

Az előbbiekben vázolt kapcsolódási pontok érzékeltetik, hogy a pályázati projekt megvalósítása szervesen egészíti ki az iskolánkban zajló oktatási tartalmakat. A jelenleg folyamatban lévő fejlesztések közül az alábbiak kapcsolódása különösen ígéretes:

  • Az emelt szintű angol nyelv oktatásának bevezetése
    Az emelt szintű nyelvoktatás évtizedekre visszanyúló hagyomány nálunk a német nyelvet illetően, amely eredményesen működik. Nem emelt szinten oktatjuk az angol nyelvet is, azonban a társadalmi igényeknek megfelelően megtettük a szükséges lépéseket az angol nyelv emelt szintű oktatásának megkezdésére is. Különösen szerencsés a most kínálkozó alkalom, amely új tartalmakat és módszereket teremt a nyelvoktatásban. Az emelt szinten szerveződő angolos csoportunk számára megkezdődhet a kompetencia alapú oktatás biztosítása.
  • A nem szakrendszerű oktatás támogatása
    Megkezdődött az 5. évfolyamon a nem szakrendszerű oktatás, amelynek leglényegesebb célkitűzése a kulcskompetenciák fejlesztése, különösen a szövegértési és a matematikai kompetenciák területén. Úgy véljük, hogy közvetlen kapcsolódási lehetőségeket kínál a projekt a tantárgyi keretek, nevezetesen a magyar és a matematika teljes tananyagának kiterjesztésére az érintett csoportokban, vagyis lényegében teljessé tehető a kompetencia alapú fejlesztés.
  • Az IKT-eszközök alkalmazása
    Pedagógusaink nagy része megfelelő ismeretekkel rendelkezik az informatika területén, munkánkban mindennapivá vált a számítógépek eszközszintű alkalmazása. Folyamatosan korszerűsítjük és bővítjük eszközeinket, és megkezdődtek a törekvések az IKT módszereinek az elsajátítására is. Tehát zajlik ez a folyamat, amelynek felgyorsításához és tudatosabb alkalmazásához segít hozzá a pályázati projekt.
  • Az SNI és hátrányos helyzetű tanulók integrálása
    Az idők folyamán többféle szervezési formát próbáltunk ki a tanulási zavarokkal küzdő tanulók megsegítése érdekében. Arra törekedtünk, hogy a lehető legjobb megoldásokat találjuk meg az egyéni fejlesztés és az integrálás együttes megoldására. Szép eredményeket mondhatunk magunkénak, bár nem sikerült minden helyzetre biztos megoldásokat találnunk. Érdemes lesz ezzel a témával is behatóbban foglalkozni, elsősorban a „jó gyakorlatok” átvételét megvizsgálni.

 

A javasolt fejlesztés várható hatásai

 

A tervezett tevékenységek milyen pontokon szolgálják a kompetenciaalapú oktatásra való átállást, a tanulók kulcskompetenciájának erősítését?

 

  • Az oktatás tartalmi elemeinek bővülése
    Az általunk kiválasztott (illetve a pályázatban kiemelt) kulcskompetenciák (olvasás-szövegértés, matematika, idegen nyelvi, digitális, szociális stb.) fejlesztése folyamatban van iskolánkban, a NAT előírásai szerint. Ennek ellenére az alkalmazott tanmenetek nem nevezhetők kompetencia alapú programoknak. Az adott tárgyakat oktató kollégák magukévá tették azt a szemléletet, hogy a képességeket fejlesztjük elsősorban, és nem ismeretközpontú tananyagot tanítunk, hogy tevékenykedtetjük a tanulókat, hogy megváltozott a tanár szerepe a tanórán, és hogy változatosabban szervezzük a tanórákat.
    Különösen sokat változott a hozzáállásunk a nem szakrendszerű oktatásra való felkészülés során. Ám mindez nem alakult még programmá, rendszerré.
    Reményeink szerint a program során fel tudunk készülni arra, hogy teljes körűen meg tudjuk változtatni a még nem kikristályosodott mindennapi gyakorlatunkat, biztonságosabban tudunk eligazodni az új módszerek között, bátrabban merjük tervezni és alkalmazni ezeket.
    Abban bízunk, hogy az új módszerekkel korszerűbb tartalmakat eredményesebben tudunk tanítani, ezáltal iskolánk hatékonysága és eredményessége is javulni fog. Különösen akkor, ha több évig következetesen folytatjuk a munkát, majd segítünk a többi kolléga átállásában, biztosítjuk az ő felkészülésüket is.
  • A tanulók motiválása
    Tapasztalataink szerint a gyerekek tanulási kedve igen változó. Akkor mozgósíthatók a legjobban, ha aktívan tevékenykedhetnek, csoportban, társaikkal együttműködve végezhetik el a feladataikat, ha érdekesnek tartják a témákat és a megoldandó problémákat. Az új oktatási eljárások, az IKT-eszközök vonzóak számukra, tehát várhatóan minél nagyobb arányban alkalmazzuk ezeket, annál jobban építhetünk a tanulók aktív támogatására. Ezzel pedig csak nyerhetünk, nő az eredményesség és az elégedettség, társadalmi szinten is.
  • A tanulók differenciálása
    A kifinomultabb pedagógiai eljárások nagyobb lehetőséget teremtenek a gyerekek egyéni képességeinek megismeréséhez , s az ehhez igazodó fejlesztéshez. A társadalom elvárja az iskolától, hogy minden tanulónak egyformán adjon esélyt a továbbhaladáshoz, függetlenül attól, milyen a családi háttér. Nehezen teljesíthető a feladat, komoly kihívást jelent minden pedagógus számára. De mindenképpen több lehetőségünk van erre, ha a képességek fejlesztése terén kell eredményeket elérnünk, elsősorban az oktatási folyamat első szakaszaiban.
  • Módszertani fejlesztés, továbbképzés
    A pedagógiai köztudatban már megjelentek az új oktatási módszerek, de a gyakorlatban még kevés teret hódítottak maguknak. Köztünk is nagy a bizonytalanság, hiszen nem ismerjük őket eléggé, bonyolultnak érezzük a megvalósításukat. Hatékony továbbképzések keretében szeretnénk megtanulni az új technikákat a tervezéstől az alkalmazásig és az eredményesség méréséig.
  • Taneszközök beszerzése, változtatása
    A hatékony oktatáshoz elengedhetetlenek a megfelelő tanulói, tanórai és technikai eszközök. Részlegesen ezen a területen is megkezdődött a korszerűsítés, ám egyrészt anyagi okokból, másrészt a piaci kínálat hiányosságai miatt még nagyon az elején tartunk. Több évre van szükség ahhoz, hogy rendelkezésünkre álljanak a megfelelő minőségű és mennyiségű eszközök, s a projekt sokat segíthet a hiányok pótlásában.

A tervezett tevékenységek hatása a HH és HHH gyermekek nevelésére, oktatására. A pályázat hogyan járul hozzá a halmozottan hátrányos helyzetu tanulók esélyegyenlőségének javításához?

 

Valamennyi tanulónknak egyenlő esélyeket szeretnénk biztosítani, beleértve a hátrányokkal indulókat is. Ehhez nekik különösen nagy figyelemre és fokozott segítségre van szükségük. Tantestületünk már régóta törekszik arra, hogy megfeleljen ezeknek az elvárásoknak. Bízunk abban, hogy a programba bevont tanulók teljes köre számára előnyöket jelent a célok megvalósítása. A speciálisan a hátrányok kezelésére irányuló szaktudás megszerzését is feladatul jelöltük ki magunknak, számítunk azoknak a kollégáknak a segítségére, akik felkészültek a témában.

Az alkalmazott differenciálási módszerek finomítása, az ilyen irányú tudásunk bővítése is hozzá fog járulni a probléma kezeléséhez.

A tervezett tevékenységek hatása az SNI gyerekek nevelésére. A pályázat hogyan segíti elő az SNI tanulók integrált nevelésének, oktatásának elterjesztését?

Ezen a területen is a motiválásban és a differenciálásban, az egyéni képességek megismerésében és fejlesztésében látjuk a megoldást. Az integráció már működik az iskolában, az SNI tanulók aránya kb. 5 %. Továbbhaladásuk biztosított. Szakképzett kollégák segítik a napi oktató munkát, speciális módon, egyénileg is fejlesztik a tanulókat. Mindenképpen várható, hogy az új módszerek megkönnyítik az oktatási folyamatban való részvételüket, jobban megvalósítható az egyéni ütemben haladás, a személyre szabott feladatok kijelölése, a differenciáló értékelés.

A tervezett tevékenység hogyan járul hozzá a magasabb szintű szakmai eredmények eléréséhez?

 

  • A pedagógia célrendszerünkben megfogalmazott mutatók javulása

    Új pedagógiai programunkban a kulcskompetenciák fejlesztésére helyeztük a hangsúlyt. Célul tűztük ki, hogy a tanulók teljes körében teret nyerjen a kompetencia alapú oktatás, ezzel újabb tudástartalmakat sajátítsanak el, amellyel megfelelnek a társadalmi kihívásoknak, alkalmassá válnak a munka világában való helytállásra.
    Ennek a folyamatnak vagyunk az első szakaszában, amikor elkezdődik a tantestület felkészítése, és az új tartalmak bevezetése.

Azok az eredménymutatók, amelyek az ún. kimeneti szabályozásban vagy külső mérésekben vizsgálják a működésünket, jól érzékeltetik, hogy iskolánk megkezdte a szemléletváltást, amit folytatni kell. A kompetenciamérések eredményei és a továbbtanulási mutatók eredményeit javítani szeretnénk, hiszen itt már jól látható, hogy tanulóink milyen szintű kompetenciákkal rendelkeznek.

Tehát fel kell készülnünk a kompetencia alapú oktatás elsajátítására, majd teljes körűvé tételére.

  • Bekapcsolódás a kistérségi, regionális fejleszto, hálózati munkába

    Elsősorban Budapest XVI. kerületében kell megtalálnunk azokat az intézményeket, amelyekkel szorosabb együttműködést alakíthatunk ki a regionális fejlesztés érdekében. 13 általános iskola működik ebben a térségben, jelenleg ebbol 3 iskola vesz részt a pályázatban. Már a pályázati szakaszban érdemes lesz együttműködni a projekt kidolgozásában, tapasztalatokat cserélni az ötletek gyűjtésétol a program elfogadásig, majd megvalósításáig.
    Azon társiskolák számára, akik nem vesznek részt a pályázatban, szakmai segítséget nyújthatunk a későbbiekben, amikor már megfelelő gyakorlatot alakítottunk ki. Saját fejlesztéseinkkel akár tágabb körben is segíthetjük az érdeklődő iskolák munkáját.

Alkalmunk lesz a pályázati időszakban több intézmény megismerésére, ezzel tágabb körben lehet tapasztalatunk a „jó gyakorlatok” átvételére, és az interneten elérhető anyagok is komoly segítséget jelenthetnek.