Egyre népszerűbb a sakk a kerületben

Tehetségkutató sakkversenyt rendeztek a Jókai Mór Általános Iskolában május 12-én. A Tiszakömlő utcai intézményben egy nagy hagyománya van a sakkozásnak, a nagy érdeklődés azonban még a rendezőket is meglepte, hiszen mintegy száz diák vett részt a megmérettetésen.

„Benyeda Tibor, az MLTC utánpótlás sakkedzője közel 10 éve oktat az iskolánkban, és a hét minden napján tart edzést a gyerekeknek. Az ő lelkesedésének is köszönhető, hogy ma már közel harminc diákunk sakkozik rendszeresen. Az edző szakértelmét az eredmények is igazolják. A sakkcsapatunk legutóbb a 8. helyen végzett a Budapesti diákolimpián, de egyéniben is több jó helyezést szereztünk már”

– mondta Bohus Mihály igazgató.
A Jókaiban három éve rendeznek sakkversenyeket, idén ez már a 2. hasonló esemény, a jelentkezők száma pedig egyre nő.

„Bennünket is meglepett, hogy mennyien érdeklődtek a verseny iránt. Az ország különböző területeiről-Székesfehérvárról, Kaposvárról, Egerből, Tatabányáról, Vácról, Mogyoródról, Gödöllőről és Pécelről-, valamint más kerületekből is érkeztek versenyzők.”

– jelentette ki Benyeda Tibor.
A szponzorok jóvoltából minden résztvevő kapott ajándékot, a verseny győztesei pedig az oklevél mellett érmet és kupát is átvehettek. Az óvodásoknál a győztes Lauber Kolos-lett, megelozve Pásztor Balázst, és Tóth Nikolettet. Az 1-2. osztályok között Lakatos Tamás végzett az 1. helyen Diller Denis és Forgács András előtt, még a 3-4. osztályosok versenyében Kovács Bence lett az aranyérmes, legyőzve Kocsis Anettet és Baranyi Rúbertet. A nagyobbaknál már kevesebb induló volt: 5-6. osztályosoknál Sturm Gergely, a 7-8. osztályosoknál Megadja Lilla bizonyult a legjobbnak.

A versenyből a rendezők szeretnének hagyományt teremteni, emellett a Jókaiban idén először napközis sakktábort szerveznek június 18-a és 23-a között, amelyre várják a jelentkezéseket. Benyeda Tibor pedig a Tiszakömlő utcán kívül a Táncsicsban, a Szentgyörgyiben, a Lemhényiben és a Mórában is tart sakkedzéseket.

Riersch Tamás

A XVI. kerületből a Carnegie Hallba

Január 30-án a kerület három általános iskolájában is rendhagyó énekórán vehettek részt a szerencsés diákok, a főszereplő ugyanis a Muzsikás együttes volt. A Jókai Mór Általános Iskolában már az első becsöngetés előtt ott szorongott minden osztály az aulában, és a gyerekek érdeklődéssel figyelték a készülődő zenekart. Eközben Hamar Dániel, az együttes vezetője, a nagybőgő, az ütőgardon (olyan, csellóra emlékeztető, népi húros ritmushangszer, amit ütővel és pengetéssel szólaltatnak meg),a dob és az éneklés avatott mestere válaszolt néhány kérdésünkre.

Mészáros Tibor: Hogy került a sokoldalú és világhírű, Kossuth- és Lisztdíjas Muzsikás együttes a XVI. kerületbe?
Hamar Dániel: Ki ne ismerné Kodály tanár úr híres mondását: „Zene nélkül lehet élni, de nem érdemes.” Ugyanakkor Kodály országában az általános iskolák többségében heti egy énekóra fér az órarendbe. Emiatt az ellentmondás miatt határoztuk el, hogy ahova csak meghívnak minket, elmegyünk, és megpróbáljuk egy tanítási óra ideje alatt olyan zenei élményben részesíteni a diákokat, amely felhívja a figyelmüket a muzsika szépségére, érzelmek, történések kifejezésére alkalmas művészi erejére.
MT: Mióta járják az iskolákat ezzel a kodályi küldetéssel?
HD: Hét éve kezdtük, és azóta közel 80-90 ezer gyerek hallgatott meg minket. Évente 350 iskolába jutunk el. Ez afféle misszió azért, hogy a zene valóban mindenkié legyen, ahogy azt Kodály tanár úr kívánatosnak tartotta.
MT: Ennek nyilván költségei is vannak.
HD: Igen, de szerencsére hazánk legnagyobb olaj- és gázforgalmazó cége felkarolta ezt a missziót, és költségeink 80 százalékát folyamatosan átvállalja. A maradék 20 százalékot mi tesszük hozzá, így az általunk felkeresett iskoláknak egyetlen fillérjükbe sem kerül a Muzsikás látogatása.

A rendhagyó énekóra keretében a zenészek először bemutatták hangszereiket: Sipos Mihály a hegedűt, Porteleki László a tamburát, Éri Péter pedig a brácsát és a hosszú furulyát. Majd néhány érzelmes dal közben azt is átélhette a hallgatóság, hogy a fülbemászó harmóniák hogyan képesek elérni egészen a szívünkig.

Muzsikásék persze a gyerekeket is bevonták a zenélésbe. Közismert népi dallamokat játszva énekeltették meg a láthatóan lelkes, együttműködő, tapsoló gyereksereget, és nem kevésbé lelkes tanáraikat is.
MT: A Jókaiból hová visz tovább az útjuk?
HD: Mondhatnám, hogy a Carnegie Hallba, mert néhány nap múlva ott lépünk föl, és már nem is először. Ez a világ legnagyobb nézőterű koncertterme. Jelenleg 2804 ülőhely van az ötszintes nagyteremben. Rendkívül magas beltere akusztikailag egyedülálló a világon. Valójában azonban még ma útba ejtjük a Néri Szent Fülöp és a Szent-Györgyi iskolát. Tóth András iskolaigazgató elmondása szerint két évet vártak erre a páratlan élményre. Ám látva a zene hangulatával azonosuló gyerekeket, és a Muzsikás fáradhatatlan, mosolygós zenészeit, egészen biztosan megérte.

Mészáros Tibor

Különleges zenei élmény két kertvárosi iskolában

A Muzsikás Együttes tagjai azon túl, hogy ok a magyar kultúra nagykövetei, s hogy rendszeresen a világ leghíresebb színpadain tolmácsolják a magyar nép­zenét, annyira komolyan veszik a ma­gyar kulturális hagyományok őrzését és terjesztését, hogy hét évvel ezelőtt egy egészen különleges misszióba kezdtek bele. A zenekar elhatározta, hogy fel­keresi az iskolákat, és ott rendhagyó énekórákat tart a diákoknak.

– Köztudomású, hogy az iskolákban az énekórák száma ma már nagyon minimálisra csökkent – mondta Hamar Dániel, a zenekar „szóvivője”. – Még a zenei általános iskolákban is csak heti 3, a normál általános iskolákban pedig heti 1 énekóra a kötelező. Pedig a ma­gyar zenei képzés korábban világhírű volt, ennek köszönhetően a világ vala­mennyi fontos zenei műhelyében mind a mai napig megtalálhatóak a magyar zenészek. Mi ezt a hiányosságot sze­rettük volna pótolni, és ennek érdeké­ben 2004. decemberében önerőből el­indítottuk a rendhagyó iskolai énekórák – programsorozatot. A tervünk az volt, hogy évente 50-60 iskolába ellátoga­tunk, és ott ingyen egy-egy rendhagyó énekórát tartunk. A célunk az volt, hogy legalább egy alkalommal ízelítőt nyújtsunk a gyerekeknek a rendkívül gazdag Kárpát-medencei népzenei hagyományokból, hogy megismer­tessük velük azokat a hangszereket, melyeket eleink – és mi is – a zenei hangok megszólaltatásához használ­tak, és nem utolsósorban az, hogy zenetörténetre, hangszertörténetre tanítsuk a diákokat. Szerencsénk volt, mert egy magyar óriásvállalat, a MOL támogatott, így a mai napig járni tudjuk az iskolákat.

A Muzsikás még sosem járt a XVI. kerületben. Ezért számukra is izgal­mas élményt jelentett a január 30-i fel­lépésük, amikor egymást követően két kertvárosi iskolában, a Jókai Mór és a Szent-Györgyi Albert Általános Iskolá­ban varázsolhatták el a gyerekeket.
– Hét év alatt közel 90.000 gyerek­kel találkoztunk már. Most már éven­te körülbelül 65 iskolában lépünk fel. Ennél többet már fizikailag sem tud­nánk vállalni. Ezek az énekórák sok energiát vesznek el az együttestől, de ugyanakkor olyan rutint adnak, hogy utána már egy Carnegie Hall-koncert ujjgyakorlatnak számít. Nem viccelek, mert a gyerekek a legkeményebb kö­zönség, ott egy pillanatra sem szabad kiengedni, azonnal megszűnik a kon­centráció, és elillan a varázs.

Hamar Dániel elmondta, hogy a jö­vőben is bárhova szívesen mennek, ha hívják őket, mindössze annyit kérnek, hogy az iskolák az együttes honlapján jelezzék az ilyen típusú igényüket.

A Muzsikás Együttes 35 évvel ez­előtt alakult. Tagjai: Sipos Mihály (he­gedű, citera, ének), Porteleki László (hegedű, koboz, tambura, ének), Éri Péter (brácsa, kontra, mandolin, fu­rulyák, ének) és Hamar Dániel (nagy­bőgő, gardon, dob, ének). A Magyar Művészetért-díjas, Liszt Ferenc-, Kossuth-, Magyar Örökség- és Príma Primissima-díjas együttes 2008-ban a legrangosabb világzenei elismerést, a World Music Expo díját is megkapta. Az együttes tagjai a világ legnevesebb színpadain, a Royal Festival Hallban, a Royal Albert Hallban, a Théatre de la Ville-ben, a Santa Ceciclia Akadé­mián és a Carnegie Hallban is fellép­tek már. (teg)

„Hazám véremben van”

Vetélkedő a legnagyobb magyarról

A Széchenyi István a legnagyobb magyar címmel megrendezett interaktív történelmi és műveltségi verseny győztese a Jókai Mór Általános Iskola csapata lett. A 10 induló iskola növendékei komoly felkészülésről és tudásról tettek tanúbizonyságot. Köszönet az igazgatóknak és a szaktanároknak!
Minden jelenlévőnek tudtunk jutalmat adni. Az első helyezett szárnyas hajóval Pozsonyba utazik. A meghívót Kovács Péter polgármester adta át. A szakavatott zsűri a Széchenyi Társaság vezetőségéből állt.
Az iskolák helyezései: 1. Jókai Mór Általános Iskola, 2. Néri Szent Fülöp Általános Iskola, 3.Lemhényi Dezső Általános Iskola, 4.Kölcsey Ferenc és Batthyány Ilona Általános Iskola, 5. Herman Ottó és Móra Ferenc Általános Iskola, 6. Centenáriumi Általánmos Iskola, 7. Sashalmi Tanoda, 8.Szent-Györgyi Albert Általános Iskola.
A győztes csapatot Cserta Ferenc történelem tanár készítette fel. A csoport tagjai: Kánnai Emese, Kiss Anett, Losánszki Katalin, Somogyi Csaba és Sobotka Ádám.
Köszönet a segítőknek és a támogatóknak: Pálmai Zoltán, Dolhai Béla, Szabó Levente, Ig. Mireisz Tibor, Kolozsvári Tibor, Dr. Kratofil Ottóné, Zánkai Gabriella, Szikszai Tünde, dr. Baján László, Váradi Krisztina, Hittel a Nemzetért Alapítvány, Szlovák Kisebbségi Önkormányzat, FIDESZ MPSZ, KDNP, Fórum Újság és a Kovász Egyesület.

Petrovics Sándor

Népszerű grundbirkózás

Tavaly ősszel alakult a Kertvárosi Birkózó és Szumó Egyesület. Az önkormányzat még az előző költségvetési évben három birkózószőnyeg megvásárlásával segítette a klubot. Március 4-én a Jókai Mór Általános Iskolában első ízben rendeztek grundbirkózó versenyt.

Igazi magyar találmány a grundbirkózás. Az ötletet, hogy a birkózásban járatlan gyerekek körében is népszerűsíteni lehet e különleges küzdősportot, más nemzetek is átvették. Finnországban az iskolai testnevelésórákon kötelező tananyag. Idehaza a birkózósport is e formában képviselteti magát a diákolimpiai versenyrendszerben. Mivel a sportág csak tavaly ősszel vetette meg a lábát a kerületben, a diákok az idei diákolimpiai szereplésről már lemaradtak, ám az egyesület vezetésének célja, hogy a 2010/2011-es tanévben már a kertvárosi iskolák grunbirkózói ott legyenek a fővárosi – esetleg az országos – versenyen is. Az önkormányzat a Kertvárosi Birkózó és Szumó Egyesülettel együttműködve március 4-én egy versenyt szervezett a Jókai Mór Általános Iskola tornatermében, hogy az idén se maradjanak grundbirkózás nélkül a kerületi iskolák. – Magunk sem számítottunk ekkora érdeklődésre – értékelte a versenyt Ancsin László jegyző, aki maga is komoly birkózómúlttal rendelkezik, így mind a klub életéből, mind a március 4-i verseny rendezéséből kivette a részét. – Amikor összehívtuk a testnevelőket, és felkértük őket a gyerekek felkészítésére, a csapatok nevezésére, körülbelül 70-80 gyerek részvételére számítottunk. A verseny napján azzal szembesültünk, hogy hat iskola 18 csapattal, mintegy 150 diákkal jelent meg.
A versenyen a Jókai Mór, a Szent-Györgyi Albert, a Néri Szent Fülöp, a Bornemissza, a Batthyány Ilona és a Herman Ottó Általános Iskola képviseltette magát. Az alsó tagozatos lányoknál a Jókai csapatai házidöntőt vívtak, a fiúknál a Szent-Györgyi csapata nyert.

Riersch Tamás

Hatalmas sikert hozott a grundbirkózó premier!

Első alkalommal rendezték meg, s máris hatalmas sikert hozott a XVI. kerületi Önkormányzat Művelődési Osztálya és a Kertvárosi Birkózó és Szumó Klub közös rendezésében lebonyolított Grundbirkózó verseny. A legfontosabb tapasztalatokról Ancsin László (képünkön) kerületi jegyzőt, az egyik szervezőt kérdeztük.

– Ezt a vetélkedőt kettős céllal hívtuk életre – summázott Ancsin László, aki civilben a Magyar Birkózó Szövetség elnökségének is tagja. – Mindenképpen szeretnénk a sportágnak utánpótlást szállítani, s egyidejűleg azt is elérni, hogy a 2010/2011-es tanévben már a birkózás is szerepelhessen a diákolimpiák programjában.
– Az esemény mennyiben váltotta be a hozzá fűzött várakozásokat?
– Olyannyira nagy volt az érdeklődés az I-II. korosztályok részére kiírt erőpróba iránt, hogy a Jókai Mór Általános Iskola tornatermében a két szőnyeg kevésnek bizonyult; délután kettőtől este fél kilencig tartottak a küzdelmek. Hét általános iskola tizennyolc csapattal nevezett, ezekből tizenegy volt a fiúké, hét pedig a lányokat küldte harcba a pontokért.
– Miként alakult a végső sorrend?
– A fiúknál Szentgyörgyi Albert Általános Iskola (testnevelő: Mészárosné Schvannauer Zsuzsa), Jókai Mór ÁltaIános Iskola A-csapata (Kulcsár Józsefné) és Néri Szent Fülöp Katolikus Általános Iskola B-csapata (Csizy Gábor) foglalta el az első három helyet, a lányoknál pedig a Jókai Mór Általános Iskola A és B csapata végzett az élen, megelozve a Néri Szent Fülöp Katolikus Iskola B-együttesét.
– A sikeres bemutatkozást követi hasonló folytatás is?
– Tele vagyunk tervekkel, amelyeket csak megerősítették a látottak. Májusban szabadtéri lebonyolítással szeretnénk egymással megmérkőztetni a fővárosban az olimpiai bajnokok neveit viselő iskolák együtteseit. A másik tervünk megvalósulása esetén a XVI. és a X. kerületek válogatottjainak grundbirkózó mérkőzésére kerülhet majd sor.

Fotók: Gellén Istvánné, JochaPress

XLsport – Jocha Károly/Sportfórum

Mackónap a Jókaiban

Február 2-án, a hideg téli időben kibújás helyett a bebújást választotta a barnamedve. Nem tudhatta, hogy pont az ő napján mackónapot tartanak a Jókai Mór Általános Iskolában, amelyhez még kiállítás is társul. A jeles eseményen csak az a jókais tanuló lehetett jelen, aki egy macit hozott magával. A Tiszakömlő utcai iskola a kisebb-nagyobb, különböző színű és fajtájú medvék találkozóhelyévé vált.
– Mindent körüljártunk, ami a medvékkel kapcsolatos – mesélte az ötletadó szervező, Kiss Tiborné tanárnő. – Tanulóink olvasó- és rajzpályázattal készültek szeretett mackóik tiszteletére. A könyvtárban összegyűjtötték a velük kapcsolatos könyveket, a „macis” szólásoknak, közmondásoknak és népszokásoknak is utánanéztek. Kutatómunkájuk során megismerkedhettek a különböző medvefajtákkal, élőhelyeikkel, táplálkozási szokásaikkal.
Mindez csak az előzetes munka volt. Aztán jött a nagy macinap, Micimackó-dallal, Mackó Apó-jelenettel, versekkel, mondókákkal. És, hogy ki mit jegyzett meg bundás barátaikról az előzetes munkából, egy kvízjáték során derült ki. Mézcukorka, nyalóka, kis és nagy maci, hangversenybérlet volt azoknak a jutalma, akik különösen nagy tudást árultak el mackótémában.
– Szó esett olyan hírességekről is, mint például Micimackó és a tévémaci. Kiemelten beszéltünk a veszélyeztetett medvefajtákról, az óriás pandáról és a jegesmedvéről. A témában való lexikális tudás gyarapodásán túl itt rejlik a nap legfontosabb üzenete: óvjuk környezetünket, hogy a jövő nemzedéke ne csak kihalt állatként emlegethesse gyermekkorunk meséinek kedves állatát, a medvét – zárja szavait Kiss Tiborné.

Zsigmond Tünde

A kultúra napja az iskolákban

A magyar kultúra napját kerületünk iskolái is megünnepelték. Hogy miképpen, annak lapunk tudósítója a Jókai Mór Általános Iskolában járt utána.

Egyre nehezebb megszólítani a gyerekeket ebben az anyagias világban. Iskolánkban ezért minden évben különbözőképpen ünnepeljük meg a magyar kultúra napját. Az idén Radnóti Miklós költészetét választottuk erre a célra, e téma köré csoportosítottunk mindent – tájékoztatott Pereces Ágnes, a Jókai iskola magyar nyelv- és irodalomtanára. – Január 25-én egy kis ünnepi összeállítás keretében a nagy költő Nem tudhatom című versét mondták el úgy a jókais tanulók, hogy minden sor más gyerek szájából hangzott el. Ezzel azonban nem ért véget a kultúra napja a Jókai Mór Általános Iskolában. A tavalyi Radnóti-évhez, a költő születésének századik évfordulójához illően a diákok és családtagjaik, valamint az intézmény pedagógusai pontosan száz Radnóti-verset másoltak le, és e versgyűjteményből kiállítást is rendeztek az iskola aulájában. – A lelkesedés határtalan volt a másolás időszaka alatt – mesélte a tanárnő. – Radnóti sajnos most nem mindenhol tananyag az álatalános iskolákban, nálunk azonban ezen a héten tanulóink megismerték, és bátran mondhatom, meg is szerették a költőt. Bízom abban, hogy a jövőben is élvezettel, jó ismerősként forgatják majd versesköteteinek lapjait – zárta szavait Pereces Ágnes.

Zsigmond Tünde

A sakkolimpia döntője

Január 14-én a Móra Ferenc Általános Iskola adott otthont a XVI. kerületi diák sakkolimpia döntőjének. A kerület bajnoka cím eldöntése korcsoportonként történt. A versenyt dr. Jeszenszkyné Gallai Gabriella igazgatónő nyitotta meg, a párosítások után következett az ültetés, indult a küzdelem. Hét fordulóban 15-15 perc játékidővel, svájci rendszerben folyt a verseny. A küzdelem után az alábbi végeredmény alakult ki: az I. és II. korcsoportban elsőként a Jókai Mór Általános Iskola végzett, a második a Móra Ferenc Általános Iskola, a harmadik a Batthyány Ilona Általános Iskola lett. A III. és a IV. korcsoportban a Sashalmi Tanoda az élen, a Jókai Mór Általános Iskola másodikként, s a Szentgyörgyi Albert Általános Iskola harmadikként fejezte be a csapatversenyt. Az egyéni versenyben a Tanoda négy arany- és egy ezüstérmet, a Jókai két arany-, egy ezüst- és két bronzérmet, a Móra két ezüstérmet, a Batthyány két bronzérmet szerzett.

Benyeda Tibor sakkedző és versenyszervező szerint mindenki sportszerűen és eredményesen állt helyt a döntőn.

Zsigmond Tünde

A dohányzás ellen a Jókaiban

A Jókai Mór Általános Iskolában két nappal korábban, november 25-én szerveztek Az egészség védelmében címmel egészségnapot. Mint az idén szervezett legtöbb egészséges életmódra nevelő kerületi rendezvénynek, ennek az iskolai egészségnapnak is dr. Varga János háziorvos, önkormányzati egészségügyi tanácsnok által 2009. évre meghírdetett kertvárosi prevenciós dohányfüstmentes programja adta a keretet.
Az egészségnap főszervező tanáraival, Paksa Kálmánnéval, Kiss Tibornéval és Mészárosné Potor Edittel az iskola aulájában találkoztam, hogy együtt nézzünk körül az ÁNTSZ, a Vöröskereszt és a XVI. kerületi rendelőintézet támogatásával erre a szerdai napra létrehozott Jókai Mór Általános Iskola egészségügyi centrumban. A dohányzás elleni program iskolai rajzpályázatainak nyertes művei megtekintése közben Kiss Tiborné elmondta, hogy az önkormányzat az összes rajzot készítő gyereket megjutalmazta, a hatvan pályázó közül 12 rajz alkotóját még külön jutalomban is részesítette. Az életkorra jellemző őszinteségről és kreativitásról árulkodó képek hatására rémülten gondoltam vissza arra a pár slukkra, amit kamasz koromban nagy köhögések közepette sikerült lejuttatnom a torkomba.
– A most felnövő nemzedék már nagyobb veszélynek van kitéve – szólalt meg, szinte olvasva a gondolataimban a társaságunkhoz csatlakozó Papp Mihályné egészségügyi referens. – De megelőző, felvilágosító programok hatására, a dohányzás következményeinek ismeretében ezt már a rajzok is sejtetik: ezek a gyerekek már remélhetőleg mentesek maradnak ettől a káros szenvedélytől.
A tanulók szüleinek és a civil lakosságnak egyaránt meghirdetett rendezvényen látogatásunkkor, az ebéd utáni órákban leginkább gyerekeket láttunk. Hosszú sor kígyózott a mézkóstoló és a zöldség-gyümölcs alapanyagokból készült nemcsak egészséges, hanem finomabbnál, finomabb ételek standjainál. A Jókais diákok tanáraik segítségével ropogós, magos péksüteményeket sütöttek, ízletes salátákat és szendvicseket alkottak, s ezekkel kínálták iskolatársaikat. Nagy volt az érdeklődés a táplálék kiegészítőket, reform és bió termékeket bemutató pultoknál is.
Emeleti osztályainkban a mai napon a szakrendelő orvosai és nővérei, védőnők aktív közreműködésével az ide látogatók vérnyomásmérést, koleszterinszűrést, csontsűrűség-vizsgálatot, egyéb egészségügyi szűréseket vehetnek igénybe az állami egészségügyi intézményekre jellemző sorban állás és egyéb beutalási procedúra nélkül – tájékoztatott Paksa Kálmánné – A kerületi Vöröskereszt munkatársai elsősegély bemutatót tartottak, s olyan újdonságokkal is megismerkedhettek az érdeklődők, mint a mágnesterápia – folytatta az ismertetőt Mészárosné Potor Edit. Pubertáskori problémák, krízishelyzetek kezelésére egy pszichológus állt rendelkezésre az iskola egyik tantermében, miközben egy szakember előadása kapcsán a szülők arra a sokakat izgató kérdésre kaphattak választ, miért is ülnek gyermekeik órák hosszat a számítógép előtt. Búcsúzáskor megtudtam kísérőimtol, hogy ez a hasznos és színes egészségnap az önkormányzati támogatáson túl csakis az iskola egész tanári karának és tanulóinak összefogásával, valamint az Arcadia Kft segítségével jöhetett létre.

Zsigmond Tünde

MLTC – sakkverseny: élvonalban

Október 17-én az MLTC klubház adott helyet az MLTC kupa 5 versenyből álló sakkversenysorozatának első fordulójának, tájékoztatta lapunkat Benyeda Tibor sakkedző. A verseny, amelyen általános és középiskolai tanulók is részt vettek, a sakkjáték népszerűsítését és versenylehetőség biztosítását hivatott megcélozni.
A lebonyolítás hét fordulós svájci rendszerben, 15-15 perc órahasználattal, a FIDE rapidszabályai szerint, korcsoportonkénti és nemenkénti bontásban történt. A különböző budapesti iskolákból és egyesületekből érkezett játékosok nagyon fegyelmezetten, sportszerűen viselkedtek. A fordulók végén kialakult a végeredmény. Az ünnepélyes eredményhirdetésen az első helyezettek érmet és oklevelet kaptak, minden résztvevőnek jutott ajándék, és a dobogós helyezetteken kívül a többi játékos is kapott emléklapot.
A verseny legeredményesebb iskolája, a kerületi Jókai Mór Általános Iskola volt. Dénes Csaba aranyérmet, Várnagy Dániel és Szabó Barnabás ezüstérmet, Paksy Gábor bronzérmet kapott, Sturm Gergely pedig negyedik helyezést ért el.
Említést érdemel a Sashalmi Tanoda versenyzője, Pál Tímea, aki első helyezést ért el, valamint a Móra Ferenc Általános Iskola színeit képviselő Szekrényes Marcell, aki szintén a legjobbak között végzett. A verseny támogatásáért és segítéséért Zsinka László képviselőt és Szemler István elnököt illeti köszönet.

Zsigmond Tünde

MLTC sakkverseny

Az MLTC Klubház adott otthont október 17-én az MLTC Kupa sakkverseny-sorozat első fordulójának, amelyen a Jókai Mór Általános Iskola tanulói szép eredményeket értek el. A verseny célja a sakkjáték népszerűsítése és versenylehetőség biztosítása. A versenyen részt vettek általános- és középiskolások, valamint egy felnőtt kisérő, összesen 24 fő.
A lebonyolítás 7 fordulós svájci rendszerben, 15-15 perc időhasználattal, a FIDE rapidszabályai szerint, korcsoportonkénti és nemenkénti bontásban történt. A különböző iskolákból és egyesületekből érkezett játékosok nagyon fegyelmezetten, sportszerűen viselkedtek. A kisérő szülők is betartották az idevonatkozó szabályokat.
A fordulók végén kialakult a végeredmény. Az ünnepélyes eredményhirdetésen az első helyezettek érmet és oklevelet kaptak, minden résztvevőnek jutott ajándék és a dobogós helyezetteken kívül a többi játékos is kapott emléklapot.
A legeredményesebb iskola a Budapest XVI. kerületi Jókai Mór Általános Iskola volt. Dénes Csaba aranyérmet, Várnagy Dániel és Szabó Barnabás ezüstérmet, Paksy Gábor bronzérmet kapott, valamint Sturm Gergely negyedik helyezést ért el. Minden versenyzőnek gratulálok! A versenyt támogatta és segítette Zsinka László képviselő úr és Szemler István elnök úr, ezúton is köszönöm segítségüket.

Benyeda Tibor

sakkedző

Szüret a Jókai Mór Általános Iskolában

Érika szőlő címmel egyhetes rendezvénysorozatot tartott a Jókai iskola, amelyen a tanulók megismerkedhettek a szürettel kapcsolatos munkákkal és hagyománnyal. A programhoz az önkormányzattól nyertek támogatást.

 

Most szerettem meg a szőlőt

– mondja Berecz Adrienn 3.b osztályos tanuló, aki a Jókai Mór Általános Iskolában rendezett szeptember végi program hatására jövőre egy igazi falusi szüretre is el szeretne menni. A könyvtári mesemondónapon Az aranyszőrű bárány című mesét felolvasó kislányt a változatos programokkal teli héten legjobban a zene, a táncház és a népi játékok fogták meg. Adrienn több iskolatársával együtt ezen a néphagyományokat bemutató és ápoló héten találkozott először a puttony, butykos, szakajtó elnevezésekkel, amelyeket most már tárgyakhoz illetve munkákhoz is tudnak kötni.
– Mindig is szívügyem volt, hogy a városon élő gyermekek is közel kerüljenek a népi hagyományokhoz – mesél a kezdetekről a rendezvény főszervezője, Kiss Tiborné, Ági. – Minden ősszel rendeztünk egynapos játszóházat. Tavaly tavasszal azonban a szüret köré csoportosuló, és a népmese napját is magába foglaló témahétre nyertem pályázatot az önkormányzatnál. A program megmozgatta a diákokat: rajzpályázatra készültek, néphagyományokhoz kapcsolódó tablókat készítettek, így megismerkedhettek a különböző vidékek szokásaival, szőlőfajtáival, sőt a régi szokásokkal, népdalokkal is. Ezenkívül minden osztály gyűjtésbe fogott: hagyományos népi használati eszközöket és dísztárgyakat szereztek, amelyekből kiállítást szerveztünk. Fergeteges volt a Hegedős együttes műsora, a népi hangszereket felvonultató, élő énekóra, amelybe a gyrekek is bekapcsolódtak. Utolsó nap pedig táncházzal pihentük ki a szüreti munkát.

Zsigmond Tünde

Sakkversenyek a Jókai Mór Általános Iskolában

A sakk sport, játék, tudomány, művészet egyszerre! Az iskolai sakkoktatásnak komoly tömegbázisa van. A sakk a matematikai és a verbális képességre egyaránt pozitív hatással van. A koncentrációra nevelés a sakk egyik jelentős nevelő hatása.
A Jókai Mór Általános Iskolában a szabadidő hasznos eltöltése érdekében sakkszakkört indítottunk a gyerekek számára. Képzett sakkedző segítségével játékra, tanulásra, versenyzésre volt lehetőség az iskolában. A közelmúltban megrendezésre került egy háziverseny, amely 70 tanuló részvételével zajlott le. A győztesek nevezhettek egy sakk kupára, melyet április 18-án tartottak az iskolában. Jókai Mór – Sirály kupa sakkverseny lebonyolítását 7 fordulós svájci rendszerben a Nemzetközi Sakk Szövetség „rapid” szabályai szerint 15-15 perces játékidővel folytatták le. Több iskola részvételével 30 tanuló és kisérőszülő mérhette össze tudását. Családias, jó hangulatban folyt a küzdelem, az eredményhírdetést feszült izgalommal várták a résztvevők.
Az első három helyezett korcsoportonként oklevél és érem jutalmakkal gazdagodott, de minden résztvevő kapott ajándékot. A Jókai Mór iskola tanulói szép sikereket értek el. Kandil Ábrahám 3.b osztályos diák, aki korosztályában első helyen végzett, valamint Dénes Csaba 6.a osztályos tanuló a harmadik helyet szerezte meg. Az iskola több tanulója a sakk diákolimpián is részt vett. Szabó Barnabás harmadik helyezést ért el a Losonczi Kupán.
A különórás képzéseken az edző törekvése megismertetni a sakkjátékot, valamint biztosítania feltételeket azoknak a diákoknak, akik a játék által érzett örömért járnak az oktatásra. Hívunk és várunk minden érdeklődőt a továbbiakban is.

Benyeda Tibor

sakkedző

Rajzolt regények, festett mesék

A Jókai Mór Általános Iskolábanszületésnapján, február 18-án évek óta megemlékeznek a névadó íróról. Az emléktábla megkoszorúzásával kezdődnek a Jókai-napok, ahol különféle rendezvényekkel köszöntik a nagy mesélőt.

A Jókai-napokon számos sportversenyt, szépírási, alkotói, természettudományi vetélkedőt tartanak, és ekkor kerül sor a korábban meghirdetett pályázatok eredményhirdetésére is. Az iskola január elején rajzpályázatot hirdetett a kerületi általános iskolások részére. A szervezők bármilyen technikával készített munkákat vártak Jókai Mór műveinek, meséinek, verseinek illusztrációjaként. A február 5-i határidőig öt iskolából (Batthyány, Centenáriumi, Szent-Györgyi, Jókai, Sashalmi Tanoda) mintegy ötszáz kép érkezett, amelynek csaknem egyharmadát, százötven képet az aulában kiállították. A zsűri tagjainak – Botz Yvett iparművésznek, Kiss Tiborné rajztanárnak és segítőjüknek, Steiner Ildikónak – nem volt könnyű dolga, de hosszas tanakodás után megszületett a döntés a korcsoportonkénti dobogó helyezettekről és különdíjasokról is.
Február 24-én a kiállítás megnyitóján az ünnepélyes eredményhirdetésen számos versenyző és felkészítő pedagógus vett részt. Bohus Mihály igazgató köszöntőjét egy rövid műsor követte: a jókais diákok népdalcsokrot énekeltek, furulyán játszottak, majd az író életét vázolták fel, kiemelve a festészethez fűződő viszonyát. A zsűri elnöke Botz Yvett iparművész röviden értékelte a beérkezett pályaműveket. Minden pályázó elismerő oklevélben részesült, a díjazottak emléklapokat és könyvjutalmat kaptak. A zsűri a korosztályonkénti (1-2., 3-4., 5-6., 7-8. évfolyam) első három helyezésén kívül egy-egy különdíjat is odaítélt a remek kompozíciós megoldásért vagy a technika kiválóságáért.
A pályamunkák kiállításán találkozhattunk Jókai regényei (A nagyenyedi két fűzfa, A kőszívű ember fiai) és meséi (A legbátrabb emberek, A tengerszem tündére, A cinkotai kántor) alapján készült illusztrációkkal – rajzokkal, festményekkel, grafikákkal is. Az iskolai aulában berendezett kiállítás tanítási időben március végéig tekinthető meg.

Szabó Anikó

Jókai-napok

A Jókai Mór Általános Iskolában évek óta hagyomány, hogy az író születésnapján, február 18-án megemlékeznek a névadóról. Ünnepélyes keretek között megkoszorúzzák az emléktáblát, s ezzel megkezdődnek a Jókai-napok, ahol is különféle rendezvényekkel köszöntik a nagy mesélőt. Ekkor kerül sor a korábban meghirdetett versenyek, pályázatok eredményhirdetésére is. A szépírási versenyen bárki bebizonyíthatja, hogy mennyire szépen tudja kanyarítani a betűket. Az alkotói pályázatokon irodalmi ismereteikről, fantáziájukról, kreativitásukról adhatnak számot a gyerekek. Idén a természettudományok körében végzett kutatómunka során egy-egy tudós életét, munkásságát mutathatták be dolgozataikban. Ezekből a munkákból rendszeresen kiállításokat szerveznek, a legsikeresebbeket albumokban őrzik meg az utókornak.
De a szervezők gyerekek ügyességét is próbára teszik: az alsó tagozatosoknak szivacslabdakidobó versenyt rendeznek 6 iskola részvételével, míg a felsősök szivacszsinórlabda bajnokságon mérhetik össze magukat – e versenyek megszervezésével új hagyományt szeretnének teremteni.
Ebben a tanévben az iskola sok-sok tanulója indult a Jókai rajzpályázaton, melyre Jókai művei alapján készíthettek illusztrációkat. Ezt a versenyt az idén először a kerületi általános iskolák számára is meghirdették. Szép számmal érkeztek pályamunkák a Sashalmi Tanodából, a Batthyányból, a Centenáriumi iskolából valamint a Szent-Györgyiből. Közel 500 képből kellett kiválasztania a zsűrinek a kiállításra kerülő munkákat.
Az ünnepélyes megnyitóra és az elismerő oklevelek átadására 2008. február 24-került sor. A gyerekek népdalcsokra, Jókai festészetről, művészethez való viszonyáról szóló műsora után Botz Yvett iparművész, a zsűri elnöke adta át a díjakat és emléklapokat. Ezután a meghívott vendégek és a díjazottak megtekinthették a 150 képből rendezett kiállítást, amely március végéig látható. A szervezők ezúton is köszönik a tanulók és a felkészítő tanárok aktív részvételét.

K. T.

Angyalbárányok

Az Öt Faluért Alapítvány a Biblia éve alkalmából hagyományaihoz híven kétfordulós mesemondóversenyt hirdetett a kerületi általános iskolák alsó tagozatos tanulói számára, amelyre a magyar népmesekincs valamelyik bibliai vagy vallásos témájú darabjával nevezhettek.
Az első fordulót minden iskola maga bonyolította le. ésa legjobbakat küldhette a december 15-én a Kölcseyben megrendezett döntőbe. A 16 döntős diák igazán szinvonalasan adta elő a szebbnél szebb meséket. A döntőre alapítványunk független és szakértő zsűri elnököt kért fel Babják Annamária személyében, aki a Holdvilág Színház egyik vezető színésze.
Minden dobogós versenyzőt és tanárát alapítványunk értékes könyvutalvánnyal jutalmazta. A versenyt Kárász Luca nyerte (Jókai, felkészítője Cserta Ferenc), Tóth Dominik (Néri, felkészítője Gálné Riszta Melinda) előtt. Különdíjat kapott még Szabó Balázs (Táncsics, felkészítője Laukóné Kovács Krisztina) és Ignéczi Fanni (Jókai, felkészítője Cserta Ferenc). (Ők láthatóak a képen)
Versenyünket az Önkormányzat Kulturális és Sport Bizottsága támogatta, melyet ezúton is köszönünk. Köszönjük továbbá a Kölcsey iskola családias vendégszeretetét.

Hargitai István, az alapítvány elnöke

Milyen az osztrák iskola?

Novemberben harminc jókais és tizenöt hermanos diák egy hetet az ausztriai Rechnitzben töltött német nyelvi táborban, Horváth-Szabóné Tamás Andrea, Sinka Márta és Tóthné Bacsa Mária tanárnők vezetésével.

A kerületi Jókai Mór és Herman Ottó Általános Iskola némettagozatos diákjai egy hétre a rechnitzi iskola tanulóivá váltak, ráadásul remek programokon vehettek részt. A második naptól kezdve már nem voltak nyelvi nehézségek, és kiderült, milyen az oszrák iskola, az oktatás, milyenek az ottani tanárok és diákok. Míg délelőttönként a kerületi nebulók az osztrák gyerekekkel együtt tanultak, délután a környéket járták be. Körbenéztek Kőszegen, a lékai várban, pancsoltak a bükfürdői termálfürdőben, és összemérték erejüket a gyöngyösfalui kalandparkban. A kismartoni Esterházy-kastélyt is megtekintették, amelynek csodálatos koncerttermében Haydn muzsikájából kaptak ízelítőt. Az öt izgalmas nap után mindenki e-mail címekkel, telefonszámokkal és tartós barátság ígéretével érkezett haza.
A német nyelvi tábor megvalósulását támogatta az önkormányzat oktatási bizottsága és a Jókai iskolai Tiszakömlő Általános Iskola Alapítvány.

Szabó Anikó

Angyalbárányok

Az Öt Faluért Alapítvány a Biblia éve alkalmából Angyalbárányok címmel a kerületi iskolák alsó tagozatos tanulóinak mesemondó versenyt rendez. Az iskolákban az utóbbi napokban zajlottak le az elődöntők, melyek eredményei alapján minden iskola három tanulót nevezhet a döntőbe, melyre megjelenésünk után, december 15-én 14.30-kor kerül sor a Kölcsey Ferenc Általános Iskolában. A Jókai Általános Iskolában különösen sokan, 24-en vettek részt az elődöntőben. A zsűri ( Tóth Istvánné elnök, Kiss Tiborné és Szőke Györgyi ) külön értékelte a harmadikasokat és a negyedikeseket, és minden versenyző emléklapot, a helyezettek oklevelet kaptak. Végül a sok jó mesemondó közül Olgyai Anna 3.b, valamint Kárász Luca és Ignéczi Fanni 4.a osztályos tanulók képviselik az iskolát a döntőben. Köszönöm az iskolának a színvonalas rendezést.

Hargitai István, az alapítvány elnöke

A jókaisok és a hermanosok Rechnitzben

2008. november 7-én este egy autóbusznyi gyerek jókedvű német énekétől zengett a Tiszakömlő utca. De nem vendégek érkeztek. Izgatott magyar szülők várták türelmetlenül rég nem látott csemetéiket, akik viszont nem akartak leszállni a buszról. Pedig jó régen rajta ültek már, hiszen az ausztriai Rechnitztől (Rohonctól) Budapestig igen hosszú az út! Egy hetet töltött a csoport ugyanis német nyelvi táborban, Horváth-Szabóné Tamás Andrea, Sinka Márta és Tóthné Bacsa Mária tanárnők vezetésével.
A történet november 3-án reggel indult, amikor 30 jókais és 15 hermanos diák ült várakozással telve a buszban. Rögtön az elején volt alkalmunk az ismerkedésre, hiszen az autópályán három órás dugóba keveredtünk, de végül is röpke 6 és fél óra alatt Kőszegre, a szállásra érkeztünk. És ezzel megkezdődött a nagy kaland…
A legizgalmasabb az volt, hogy erre a hétre osztrák diákokká válhattunk. A délelőttök Ausztriában, Rechnitzben, a Hauptschulén (felső tagozatos iskola) teltek. Mindennap 3 órát az ottani gyerekekkel együtt, osztrák tanárok irányításával tanultunk.

Már az elején tele voltunk kérdésekkel: milyen az osztrák iskola? Milyenek a gyerekek? Lesznek-e a barátaink? Tudunk-e velük beszélgetni? Szigorúak-e a tanárok? Az ötödik nap végére minden kiderült. Az ottaniak is végtelenül kedvesek, türelmesek és segítőkészek. A gyerekek pedig ugyanolyanok, mint a magyarok… A beszélgetés már a második naptól nem okozott semmilyen problémát. Pénteken mindenki e-mail címekkel, telefonszámokkal, és a tartós barátság ígéretével indult haza.
A legélvezetesebbek mégis a délutánok voltak, amikor bejártuk a környéket, ismerkedtünk Kőszeggel. Átbicikliztünk Lockenhausba (Lékára), ahol a vár udvarán kipróbálhattuk a gólyalábakat, sakkoztunk a parkban, tekéztünk, játszottunk és kellemesen elfáradtunk. Az izomlázunkat Bükfürdőn, termálvízben kezeltük. Túléltük a gyöngyösfalui kalandparkot is, ahol mindenki bizonyíthatta ügyességét, állóképességét, bátorságát.
A kultúráról sem feledkeztünk meg. Eisenstadtban (Kismartonban) megtekintettük a híres Esterházy-kastély termeit, itt alkotott Haydn, és minket is megérintett a múlt. A klasszikus zene óriásának muzsikájából a világ legjobb akusztikájú koncerttermében kaptunk ízelítőt.
Mindenki sajnálta, hogy szinte szempillantás alatt eltelt az öt nap, visszafelé már a következőévi programot tervezgettük.

Köszönjük a kerületi Oktatási Bizottság és a TiszakömlőÁltalános Iskola Alapítvány támogatását, amivel lehetővé tették utunkat, valamint a két iskola igazgatójának a szíves segítségét.

Tóthné Bacsa Mária

Lüktető élet a Jókaiban

Október 17-én délután csaknem százhúsz alsós kisdiák töltötte meg a Jókai Mór Általános Iskola auláját. A hagyományos őszi játszóházhoz a néphagyományokat bemutató kiállítás is kapcsolódott.

Ember nagyságú rongybabákat, őszi hangulatot idéző szalmabábokat készítettek a napközis tanárok és a gyerekek. Nem hiányozhattak az őszi kellékek sem: az aratást jelképező liszteszsák, egy szőlőprés, egy teknő, dió, alma az asztalon. A gyerekek így megismerhetik a szokásokat, a néphagyományokat – mondta Jakus Ági szabadidő-szervező.
A játszóház keretében kézműves foglalkozásokon vettek részt a diákok, kilenc állomáson alkothattak. Voltak könnyebb feladatok, hogy a kisebbeknek is legyen sikerélményük (rajzolás, festés, ragasztás), de voltak aprólékos munkát igénylő feladatok is (só-liszt gyurmából süni készítése, lencséből, sárgaborsóból minták kirakása). Jakus Ági elmondta, hogy az iskolában évente négyszer szerveznek hasonló játszóházat, évszakonként változó feladatokkal.
Bohus Mihály igazgató hozzátette, az iskolában minden területen lelkes, lüktető élet folyik, ezt bizonyítják az oktatás melletti egyéb programok, rendezvények. A tanév elején A legkedvesebb mesehősöm címmel rajzpályázaton vettek részt a gyerekek, és a népmese napja alkalmából tanárok, diákok mesét olvastak fel a tanulóknak. A múzeumi napon minden tanuló részt vett, továbbá harmincöt felsős diák Vértesszőlősre és a komáromi erődbe kirándult, hogy felkeressék neves történelmi emlékhelyeinket.
A gyerekeket színházba, hangversenyre viszik a tanárok, az angolosoknak halloween partit szerveznek. Az ismeretátadás hatékonysága megmutatkozik a diákok sikereiben: a környezetvédelem és természetismeret verseny kerületi fordulójában az alsósok a negyedik, a felsősök az első helyet szerezték meg, a néphagyományok rajzpályázaton ketten (Olgyay Anna és Szánthó Alexandra) dobogós helyet vívtak ki maguknak. A jókais csapatok a sport területén is gyűjtik a díjakat: a kispályás labdarugótonán és a kerületi váltóbajnokságon is egy-egy ezüstérmet szereztek.
Bohus Mihály elmondta, hogy számos sportedzést, tanfolyamot tartanak az iskolában: egyebek között dzsúdó, kézilabda, gerinctorna, ritmikus sportgimnasztika, vívás tanfolyamot. Az igazgató köszönetét fejezte ki az önkormányzatnak, hiszen a tornaterem közelmúltban történt felújítása nélkül ezek a programok ilyen kényelmes keretek között nem valósulhatnának meg.
E hónapban is egymást érik az események a Jókaiban: november 6-án Galántai Csaba mesekönyvíró látogat az iskolába, és író-olvasó találkozó keretében olvas fel műveiből, majd november 26-án egészségnap lesz különböző előadásokkal, szűrésekkel.

Szabó

Egy emberöltő a Jókai életében

A Jókai Mór Általános Iskola minden év február 18-án megünnepli a névadó születésnapját, ám idén a pedagógusok és diákok különleges ünnepségsorozatot szerveztek, hiszen az iskola fennállásának 30. évfordulójáról is megemlékeztek.


A február 18-i kiállítás megnyitón az iskola kórusa és két versmondó kis diák szereplése után Bohus Mihály igazgató mondott beszédet. Örömmel említette, hogy a Jókai nagyon népszerű a kerületben, hisz néhány ott tanító pedagógus gyerekként maga is az iskolába járt, valamint néhány egykori diák, ma már saját kisgyermekét hozza az iskolába. Az iskola beszámolt a kezdeti évekről: induláskor ki kellet alakítani a lakótelep által igényelt iskola arculatát, a nyolcvanas évek végén bővítés, majd technikai fejlesztés következett. 2008-ban azonban még mindig fontos, hogy az intézmény meg tudjon őrizni valamit a múltjából, épp ezért a kiállításon bemutatott tablókon az iskola legemlékezetesebb pillanatai, számtalan szép emléket idéző tárgy és fotó látható. Kovács Péter polgármester elmondta, hogy bár az épület szigorú szerkezete rideggé tehetné az iskolát, az itt uralkodó hangulat feledteti a külsőt. Kovács Péter kiemelte: „Nemcsak az előírt anyag megtanulása fontos, hanem a csoportszerveződés, a közösségi élet kialakítása is, és a Jókairól ez is elmondható.”
A polgármester külön gratulált a két versmondó harmadikos diáknak a szép előadásukért (Kárász Luca és Buday Bernadett, felkészítő tanáruk: Cserta Ferenc).
A harmincadik évfordulót ünneplő gálaműsornak február 20-án az Erzsébetligeti Színház adott otthont. A két órás műsorban felléptek jelenlegi és régi diákok, sőt néhány szülő is. Láthattunk ritmikus tornát, ugróköteles és tiroli táncot, színdarabot és UV lámpás fényjátékot, hallhattunk éneket, mesét és egy rockzenei koncertet. A kicsik és nagyok szereplését a termet teljesen megtöltő közönség vastapssal jutalmazta.

A Jókai Mór Általános iskola testnevelő munkaközössége az intézmény fennállásának 30. évfordulója alkalmából sportvetélkedőt szervezett a kerületi iskolák részére. A versenyt az iskola tornatermében rendezték február 21-én, összesen 9 iskola (Szent-Györgyi Albert, Arany János, Móra Ferenc, Lemhényi Dezső, Centenáriumi, Batthyány Ilona, Bornemissza Péter, Néri Szt. Fülöp és Jókai Mór Iskola) csapatainak részvételével. Az alsósoknak kidobós játékban, a felsősöknek zsinórlabdában kellett megmérkőzniük. A kidobó bajnokságban első a Centenáriumi, második a Szent-Györgyi Albert, harmadik a házigazda Jókai, negyedik a Bornemissza Péter iskola csapata lett. A zsinórlabda-bajnokságok a következő sorrend alakult ki: Lemhényi Dezső, Jókai, Néri Szent Fülöp, Bornemissza.

Szabó Anikó

Újdonságok az iskolában


A Tiszakömlő utcai Jókai Mór iskola specialitása, hogy nem csak az idegen nyelveket, de a magyart és matematikát is csoportbontásban tanulják a diákok, immár az egész felső tagozaton – számolt be Pesti Istvánné igazgatóhelyettes. Ez azt jelenti, hogy a legjobbak, az átlagosan tanulók, valamint a gyengébben teljesítok külön-külön szintcsoportban, a párhuzamos osztály hasonló eredményességű diákjaival tanulnak együtt, ami a tapasztalatok szerint jótékony hatással van a teljesítményükre. A csoportok természetesen átjárhatók. Az iskolában emelt óraszámban tanulható a német és a testnevelés és újdonság, hogy az ingyenes Pitman angol nyelvvizsga előkészítőre már a hetedik osztályosok is jelentkezhetnek. A kislétszámú logopédiai osztály tanulói eddig harmadik osztályban integrálódtak a párhuzamos osztályokban, ez évtől a 3. évfolyamon is együtt maradhat a csoport.

Benedek Ágnes

Negyedszázados a Jókai


Huszonöt éves a Jókai iskola, ha úgy tetszik, a Tiszakömlő utcai iskola, hisz az első évtizedben még név nélkül működött Sashalom és Mátyásföld határán a népnyelvben furcsa, modern formájának köszönhetően pagodának becézett intézmény. Az első csengőszó 1978 januárjában hangzott fel, s a szomszédban épülő lakótelep egymás számára ismeretlen gyermekei próbáltak is közösséget alkotni. Ami nem volt egyszerű, hiszen a 80-as évek elején évente közel ezren koptatták itt a padokat, s – mint a diáklap jubileumi számából egy tanári visszaemlékezésből kiderül – a pedagógusok idegeit. A nagy létszám miatt évekig két műszakban oktattak, s közben összecsiszolódott az új tanári gárda. A kezdettől működő sporttagozat mellett bevezették az emelt szintű német oktatást, 10 éve pedig fejlesztő csoportok működnek a tanulási nehézségekkel, részképesség-zavarokkal küzdő kicsiknek.
Minderről nem esett szó február 17-én, a negyedszázadra emlékező Jókai – hét nyitóeseményén ám az iskola elmúlt éveit felelevenítő több tucat tabló – osztályképek, kirándulás fotók, sítáborok, vetélkedők, bálok, meghívók, oklevelek, rajzok – hitelesen szóltak a nemzedékeket kinevelő iskola mindennapjairól.
A gyermekversek, iskolai jelenetek füzéréből álló könnyed, vidám, játékos műsor a felnőttek szívét is megmelengette. Bohus Mihály igazgató köszöntötte a kezdetektől ott dolgozó kollégákat, akik hosszú időn át hűségesek maradtak munkahelyükhöz. Ők : Pesti Istvánné, Lidi Ferencné, Székely Istvánné, Tóth Istvánné, Kiss Györgyné, Gurbán Jánosné, Barka Ferencné, Széles Józsefné és Magyar Jánosné. Délután az egykor itt tanító pedagógusok, idős tanárok találkoztak, másnak pedig az Erzsébetligeti Színház adott otthont a látványos jubileumi gála műsornak, ahol egykori és mai diákok adtak egymásnak táncos – zenés randevút a színpadon. Az évforduló hetében a felső tagozatosoknak az iskola aulájában igazi színházi élményben lehetett részük. Jókai Szeretve mind a vérpadig című művét láthatták, és a termekben osztálytalálkozóra gyűlhettek össze a nosztalgiázó régi diákok.
Negyedszázad. Az ember életében ekkor kezdődik a felnőttkor, a bizonyítás időszaka. A Jókainak már nem kell bizonyítania, a múltra bizton építheti jövőjét.

A Jókaiban jubileumi születésnapot ünnepelnek

A hetevenes években még a mi csöndes peremkerületünket sem kerülhette el a panelhullám, és a Jókai lakótelepen is egymás után nőttek ki a földből az emeletes házak. Néhány éven belül sok család talált itt otthont magának. Az új „telepesek” többnyire fiatalok voltak, akik iskoláskorú gyerekeikkel költöztek a kerületbe. Égető szükség volt tehát arra, hogy az új lakótelep mellé egy új iskolát is építsenek. Az 1977-78-as tanévben 12 alsós osztállyal, 358 tanulóval kezdődött meg az élet a Tiszakömlő utcai Általános Iskolában.
– 1978 szeptemberétől hivatalosan is felavattuk az intézményt, ami a kerület történetének is jelentős eseménye volt – tudtuk meg Bohus Mihálytól, az intézmény jelenlegi igazgatójától. – Izgalmas feladat állt az alakuló tantestület előtt: elindítani az oktatást, otthonosabbá, barátságosabbá tenni az épületet, kialakítani az iskola működési rendjét, s türelemmel fogadni az ismeretlen gyerekeket. A tantestület rövid idő alatt megszépítette a környezetet, a gyermeklétszám pedig olyannyira megnövekedett, hogy a 80-as években már közel ezren tanultak az iskolánkban. Az akkori tanítványaink ma már saját gyermekeiket kísérik egykori iskolájukba. Időközben a nevünket is megváltoztattuk, 15 évvel ezelott Jókai Mór nevét vettük fel. Ez ünnepélyes keretek között az iskola fennállásának 10. évfordulóján történt.
Bohus Mihály szerint az iskolaalapítók szándékai tovább élnek, amikor az utódok a kor igényeit követve a megújulás irányait keresik, és terveiket az adottságaikhoz igazítva valósítják meg. A Jókaiban ma már az emelt szintű testnevelés és német nyelv mellett angolt is tanulhatnak a gyerekek, két teremben pedig számítógépek szolgálják az új ismeretek átadását. Az iskola könyvtára jelentős állománnyal segíti az olvasóvá nevelést éppúgy, mint az információszerzést. A nevelőtestület az utóbbi időben nagy gondot fordít a videó – és CD – tár fejlesztésére is. A diákoknak a tanórai munkához, illetve a szabadidő hasznos eltöltéséhez már játékszoba is a rendelkezésükre áll, míg a tekintélyes méretű tornaterem és a teljesen felújított sportpálya is lehetőséget biztosít a magas szintű sportolásukhoz. Jelenleg tehát adottak a feltételek ahhoz, hogy az iskola csapatai a különféle labdajátékokban rendszeresen szép eredményeket érjenek el kerületi és fővárosi versenyeken.
Iskolánk tantestülete a szülők véleményét is meghallgatva megalkotta pedagógiai programját – folytatta Bohus Mihály. – Ebben, felmérve helyzetünket és lehetőségeinket, megfogalmaztuk pedagógiai céljainkat, melyek a jövő évtizedek eredményességét határozhatják meg. Gyermekközpontú pedagógiát képviselünk, ez hatja át mindennapi tevékenységünket.
Az igazgató mindehhez még azt tette hozzá, hogy a Jókai név is erre kötelezi őket. Évente megemlékeznek ugyanis a névadójukról, akinek emberi magatartását és nagyságát, alkotó erejét példaként állíthatják a tanítványaik elé. Az iskola pedagógusai sokat tesznek azért, hogy a diákok minél több Jókai művet olvassanak el, és hogy minél alaposabban megismerjék a nagy mesélő munkásságát és életét. Az intézmény udvarán áll a honfoglalás1100. évfordulójára állított emlékkő, mellette pedig egy nagylevelű hárs, a „ Jókai fája” , növekszik. Az iskola hagyományai szerint a végzős diákok itt köszönnek el minden évben.
Szeretnénk, ha iskolánk továbbra is gyermekek százainak jelenthetné azt a meghatározó helyet, ahol nem csak a betűvetést és a számolást tanulhatják meg, hanem sikereket élhetnek át, élményekkel gazdagodhatnak. Február 17 és 21-e között rendezzük majd meg a jubileumi ünnepségsorozatunkat. A Jókai Mór Általános Iskola fennállásának 25. évfordulójára emlékezünk kiállítással, gálaműsorral, gyermekprogramokkal, osztálytalálkozókkal. Az eseményre szeretettel várjuk egykori kollégáinkat és volt tanítványainkat, akik velünk együtt szívesen emlékeznek iskolánk múltjára.

Rimóczi Éva